Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Säljare

Publicerad: 22 september 2010, 09:44

En har ett strategiskt tänkande säljare med fokus på mode och inredning. En annan struntar i konjunkturerna och skaffar på så sätt sensationellt många avtal. En tredje går stenhårt på det kreativa. De tre nominerade som Årets Säljare är


Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Två av de nominerade till Årets Säljare har varit det tidigare. En av dessa är:

David Balsam, Dagens Nyheter, med motiveringen:
Han bygger långsiktiga relationer genom att på ett starkt sätt hjälpa varje kund med deras specifika utmaningar. Bakom Davids framgångar ligger ett genuint intresse för kundens affärer, ett strategiskt tänk och en stor portion kreativitet.

   Jätteroligt att du ringer igen!

David Balsam konstaterar att det var ett år sedan vi pratades vid sist. Och när han förstår att det är av samma anledning blir han förstås glad.

   Och motiveringen känner jag igen mig i.

Genom att vara både långsiktig och kreativ har han inga problem att visa på det han menar är morgonpressens styrka. Att skapa trafik i butik.

   Jag har fått flera kunder att flytta pengar från tv till print.

Lita Nazar, Mediekompaniet har också varit nominerad tidigare. Årets motivering: Lita sticker ut från mängden med sin förmåga att alltid tänka strategiskt och utgå från kundens behov. Hon tänker alltid utifrån och in istället för tvärtom. Lita är kontinuerlig i sin kontakt med sina kunder och agerar kreativt i allt ifrån målgrupp till medieval och annonslösningar.

   Riktigt smickrande att få vara med en andra gång.

Då var hon försäljningschef på Stormarknadspress. Nu är hon Key Account Manager på Mediekompaniet. Fast barnledig för tillfället. Och barnet kan komma när som helst.

Kommer du till Berns?

Har jag inte fött innan så kommer jag.

Den tredje nominerade är Elisabeth Norrgård, SvD med motiveringen:
2009 störtdök platsmarknaden och många deppade. Då började Elisabeth Norrgård tänka tvärtom och envetet lägga en plattform för 2010. I en period av motgångar, kraftigt ökad arbetslöshet och färre nya jobb, arbetade hon hårdare än de flesta och fick till sensationellt många kundbesök och avtal.

I flera dagar har hon jobbat med ett större event och inte gått att nå. Till slut fick tidningens informationschef Björn Hygstedt förmedla kontakten. Först trodde hon att det handlade om något internt pris inom Schibsted.

   Men då sa Hygis till mig att det är större Bettan, det är större, berättar Elisabeth Norrgård.

Hon har lite svårt att ta till sig nomineringen.

   Jag tycker aldrig att jag är bra nog, eller att det jag gör duger.

Innan hon började på Svenskan för drygt två år sedan var hon på Manpower. Där grundlades hennes kunskaper om hur en bra rekryteringsprocess går till och hur den ska skötas.

Timingen för att byta jobb var dock inte den bästa erkänner hon:

   Några månader före Lehman brothers krasch. Så det kunde varit lättare.

Kommer du till Berns?

Absolut. Jag har i och för sig en kund inbokad den kvällen men det får jag styra om.

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev