Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Dagstidning Digitala Medier

Publicerad: 20 september 2012, 09:18

En riktig jätte tampas med en erfaren kanalkorsare och en bildad sajt med stark lokal förankring. De som kan bli Årets Dagstidning Digitala Medier är


Norrköpings Tidningar

Motivering: År efter år visar Norrköpings Tidningar hur satsningen på många olika kanaler, där de viktigaste är digitala, ger styrka och ökat förtroende. NT visar att vanan vid plattformarna nu ger ett ökat fokus på journalistiken. Med enkla medel placerar redaktionen rätt innehåll i rätt plattform och skapar en väl sammanhållen helhet.

Vilken härlig motivering, säger NT:s publisher Anders Nilsson.

Gör ni ingenting fel?

Det händer, men sedan vi blev Årets Dagstidning i fjol har vi varit inne i en bra period, haft bra innehåll och jobbat bra på att presentera det. Och göra vad varje kanal är bra på. Inte minst när det gäller tv där vi kommit väldigt långt. Och blir bättre för varje år.

Framgång föder framgång?

Det kan vara så. För priset förra året har varit jätteviktigt för oss. Vi har fått bättre självförtroende och vågar ta ut svängarna mer.

Östersunds-Posten

Motivering: Efter en rejäl omgörning har Östersunds-Posten tydligt stärkt positionen i de digitala kanalerna på sin marknad. Med ett helhetsperspektiv, läsardialog och bilden i centrum visar Östersundsposten hur lokaltidningen kan lyckas digitalt, inte trots sin lokala marknad utan på grund av den.

Jag känner igen våra tankar inför omgörningen väldigt väl, säger ÖP:s chefredaktör Hans Lindeberg.

Vi gjorde om sajten för att läsarna skulle gå in mer på djupet och läsa mer. Och det har vi sett att de gör. Nu ligger vi i genomsnitt på fyra sidor per besök. Vilket är väldigt bra. Och försäljningen har ökat också. Ser man på perioden januari till maj var den digitala andelen av tolv procent 2012 jämfört med åtta procent 2011.

Och det beror inte på att print har gått mycket sämre?

Nej det gör det inte. Vi har ökat i faktiska tal också.

Stänger du sajten och tar med alla till festen på Berns?

Det går nog inte. Men ett stort gäng i alla fall.

Aftonbladet

Motivering: Kvällstidningsjätten visar på nytt att man inte bara följer med i utvecklingen. Man leder den. Med ett systematiskt arbete, där hela organisationen engageras, skapas inte bara nytänkande produkter, tjänster och journalistik. Det blir också affärer som inger hopp för hela branschen.

En bra motivering. Den tar fasta på att vi är marknadsledande och att det handlar om online nu, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Blir man bäst om man är störst?

För oss är det i alla fall viktigt att vara stora. Och det är ännu viktigare på mobilsidan. Där är jag förvånad över att andra inte försöker stänga gapet som finns där. För där har det visat sig att besökarna är mer trogna.

Stänger du sajten för att ta hela gänget med till festen på Berns?

Nej. Vi jobbar inte så. När världen går under ska vi först berätta den storyn. Sedan stänger vi sajten.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev