Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De kan bli Årets Dagstidning

Publicerad: 21 september 2012, 07:48

Ett lyckat omtag som gav ny lönsamhet ställs mot en marknadsledare som ständigt tänker nytt och en tidning som jobbar med ackord på alla tillgängliga strängar. De nominerade till Årets Dagstidning, Helhetspriset, är:

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dagens Nyheter

Motivering: Dagens Nyheter nomineras för sin uppmärksammade och tydliga förändring av papperstidningen. Med en synlig position som lokaltidning har tidningen en strategi som visar hur DN ska balansera mellan det lokala och globala. Omtaget har skapat grund för aktiv journalistik och effekterna syns i en nyvunnen lönsamhet.

Verkligen en fin motivering. Inte minst utifrån vad som händer på Svenska Dagbladet nu. Vi gjorde vår bantning 2010 då vi minskade antalet anställda med 20 procent. Men sedan gjorde vi ett verkligt omtag som manifesterades i den nya tidningen som kom den 19 september, alltså nästan precis för ett år sedan, säger DN:s publisher Gunilla Herlitz.

Det var inget lätt beslut:

Men nu kan vi konstatera att det var rätt. Det känns väldigt roligt och vi är väldigt stolta. Även för nomineringen för Årets Marknadsinsats.

Betyder det här att Dagens Nyheter inte lämnar TU nu?

Ha ha. Vi får se. Vi har lämnat in en utträdesansökan så vi är ju kvar fram till årsskiftet. Så vi kan prata mer om det. Men jag vill klart säga att de här nomineringarna inte har någon koppling till det.

Nej, så är det. Men ska du ta hela tidningen till Berns i oktober?

Precis. Som om vi alla får plats. Vi får se hur många som kommer.

Aftonbladet

Motivering: Aftonbladet är ständigt innovativ och på ständig jakt efter nya digitala möjligheter. Målgruppens höga krav på en ny journalistik har lockat Aftonbladet att skapa nya sätt att interagera med sina läsare inte minst via direktrapportering på webb och i mobil. Tidningen har i takt med sin förnyelse på papper och digitalt även lyckats hitta nya intäkter och levererat ett starkt resultat.

En bra motivering, jag blir extra glad för att vår realtidsjournalistik uppmärksammas, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.

Det här, tillsammans med nomineringen i Digitala Medier, visar också att vi leder utvecklingen som alla tidningar måste gå. Medieföretagen måste se sig som online-tidningar som också ger ut papperstidningar.

Så papperstidningen är körd?

Man behöver inte spå papperstidningens död. Den kommer att leva länge, men hitta andra roller.

Hur viktiga är nomineringarna för er?

Det här är tredje gången i rad som vi är nominerade till helhetspriset. Så det är en bekräftelse på att omvärlden ser vad vi gör. Sedan säger jag som Staffan Heimersson: priser ska man skita i tills man vinner dem.

Men visst skulle jag bli jätteglad om vi vann. Det är mitt gäng verkligen värda. För det är hela företaget som gjort ett enormt jobb.

Helsingborgs Dagblad

Motivering: Helsingborgs Dagblad har med en gedigen helhetsambition lyckats behålla en hög lokal räckvidd. Strategin är att nå alla lokala läsare och annonsörer med alla tänkbara kanaler: från traditionell papperstidning till tv och gratistidningar även en lekfull trevare på Facebook. Helsingborgs Dagblad drivs av en redaktion med tydlig riktning och lyckas därmed spela på medielandskapets alla strängar.

Oj, vilken fin motivering, säger Pontus Bodelsson, vd för Helsingborgs Dagblad.

Att någon utifrån ser detta, det är fantastiskt kul. Vi har strävat i den här riktningen, men det här är verkligen en klapp på axeln som stärker oss.

Du började på HD våren 2011, hur stor roll i den här nomineringen har du?

Ingenting.

Så du är helt betydelselös?

Det är först nu jag känner att jag börjat komma in i jobbet. Så det skulle vara förmätet av mig att ta åt mig någon ära för arbetet som ligger bakom att vi blivit nominerade.

Men sedan är det den nuvarande ledningens utmaning att se till att vi ligger kvar på den här nivån.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev