onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

De är upplagevinnare i Norge

Publicerad: 16 februari 2012, 11:42

De norska tidningarna växer på nätet men tappar upplaga och räckvidd. För första gången har Aftenposten fler läsare på nätet än på papper. Upplagevinnaren 2011 är Dagens Naeringsliv.

Ämnen i artikeln:

Norge

Detta visar upplagesiffrorna för 2011 från Mediebedriftenes Landsforening (MBL), TU:s motsvarighet i Norge. Även om det finns positiva tecken så dominerar den mörka bilden. Den totala tidningsupplagan fortsätter att falla något den har gjort sedan 1990-talet. I fjol föll den med 4,9 procent (drygt 85 000 exemplar).

Åtta av landets tio största tidningar går tillbaka. Av MBL:s 167 tidningar är det endast 25 som ökar i upplaga.

Verdens Gang (VG), tappade mest i upplaga i fjol. Den gick tillbaka med 9,3 procent och har nu en upplaga på drygt 211 000 ex. Däremot ökade överraskande kollegan Dagbladet (+ 0,9 procent), som därmed hamnar på nästan 100 000 ex. Dagbladet har varit på tillbakatåg sedan 2001, men nu ser det ut som om den starka journalistiska satsningen ger resultat.

Den skära finanstidningen Dagens Naeringsliv ökade mest, + 2 036 ex eller 2,5 procent, och har nu nästan 83 000 ex, vilket är rekord för tidningen. Chefredaktören för Dagens Naeringsliv, Amund Djuve, säger att målet för tidningen är att nå 100 000 och därmed bli Norges tredje största tidning; i dag ligger den på femte plats och har passerat Bergens Tidende.

För att fortsätta med framgångarna så har nischtidningarna Klassekampen och Morgenbladet också ökat i upplaga, vilket de gjorde även i fjol. Morgonbladet ökade faktiskt mest, både i faktiska tal och procentuellt. Men å andra sidan kommer Morgenbladet bara ut en gång i veckan.

I dag är morgontidningen Aftenposten landets största tidning med en upplaga på nästan 236 000 ex efter ett fall på 1,7 procent. Även Aftenposten Aften går tillbaka, med 3,1 procent. Men fallet på print uppvägs av digitala framgångar: för första gången har Aftenposten fler läsare på nätet än på papper.

Den digitala framgången slår också igenom i de övriga mediehusen, där det är fortsatt ökning för de digitala utgåvorna, inte minst för mobil. VG är fortfarande störst på nätet i Norge.

Christer Källström

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev