måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Därför körde Expressen scoopet i papperstidningen först

Publicerad: 23 augusti 2010, 08:55

Läsningen på Expressen.se var för låg. Därför beslöt ledningen att nyheten om att Wikileaks grundare Julian Assange var misstänkt för våldtäkt först skulle gå i papperstidningen.

Ämnen i artikeln:

WikileaksExpressen

Under ett antal timmar satt man på Expressens redaktion på världsscoopet utan att publicera det på nätet. Fredagskvällarnas trafik är låg. För låg för en nyhet av den här digniteten. Därför valde man att trycka det i papperstidningen först.

   Vi gjorde den bedömningen på senkvällen. Vi gör fortfarande så när det handlar om stora nyheter vi är ensamma om, säger Per-Anders Broberg, biträdande chefredaktör och stf ansvarig utgivare på Expressen.

Det berodde inte på att man trodde att det skulle bli en kioskvältare:

   För de som betalar för papperstidningen är det här nog inte så stort.

När nyheten sedan publicerades på Expressen.se dröjde det inte länge innan många av de största nyhetsförmedlarna hakat på.

   Det här är nog årets mest citerade svenska nyhet i världen, säger Per-Anders Broberg.

Och den gav en hel del trafik också. Men några tillgängliga siffror har han inte.

Några tveksamheter om att det var rätt att publicera har inte Per-Anders Broberg.

   Nej, inte alls.

Eftersom jouråklagaren bekräftat att det var Wikileaks frontfigur Julian Assange som anhållits i sin frånvaro för våldtäkt var det inga faktamässiga tveksamheter. Och bland annat eftersom Assange företräder en organisation som förespråkar öppenhet och publicerar känsliga uppgifter beslutade man att gå ut med namnet.

Och under förutsättning att Sveriges övriga utgivare tagit självständiga beslut var vi inte de enda som resonerade så.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev