Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Danska tidningarna tappar upplaga och läsare

Publicerad: 10 september 2007, 09:42

Betaltidningarna i Danmark fortsätter sin vandring nedåt, både när det gäller upplaga och läsartal. Halvårssiffrorna visar att det bara är få undantag från den nedåtgående spiralen.


Såväl de stora, rikstäckande tidningarna som de mindre landsortstidningarna tappar i upplaga. Danmarks största tidning, Jyllands-Posten, har minskat sin upplaga med 5,8 procent det första halvåret i år jämfört med samma period i fjol. Det betyder att J-P nu har en upplaga på 140 000 exemplar.

Det ser inte bättre ut för Politiken, som tappar 8 procent i upplaga; därmed ligger tidningen på 116 000 ex.  Berlingske Tidende håller i stort sett ställningen med bara en nedgång på 0,7 procent. Lösnummertidningarna B.T. och Ekstra Bladet fortsätter också att falla. Kristeligt Dagblad som länge har haft en uppåtgående trend, sjunker nu sakta med 0,6 procent.

Gratistidningen Metroexpress faller också (2,8 procent), medan kollegan Urban (ägd av Berlingske) ökar med 5,7 procent. Det största fallet bland landsortstidningarna har De Bergske Blade som tappar 21,1 procent. Därefter kommer Århus Stiftstidende med en nedgång på 15,3 procent.

Ljuspunkterna är Information, som ökar med 2,1 procent och därmed har en upplaga på knappt 22 000 ex, och finanstidningen Börsen som ökar med 1,3 procent och har nu 71 000 exemplar.

Däremot så faller både Information och Börsen något när det gäller läsartal. Ännu större fall i läsarsiffror har de traditionella morgontidningarna.

– Nedgången i läsartal är mycket allvarlig för tidningarnas ekonomi, säger vd Otto B. Christiansen i Dansk Annoncörforening till Medievärlden. När läsarnas antal sjunker, så blir också annonsintäkterna lägre. Detta är en ond cirkel.

– Vi är kritiska till att läsartalen kommer bara varje halvår. Under det senaste halvåret har räckvidden i genomsnitt sjunkit tio procent för dagspressen. Det betyder att annonsörerna betalar mer för varan än vad de egentligen skulle ha gjort. Därför rekommenderar vi våra medlemmar att vara försiktiga med att ingå långtidsavtal med tidningarna, säger Otto B. Christiansen.

På Danske Dagblades Forening (DDF) är man inte så bekymrad för tidningarnas ekonomi.

– Det går i stort sett bra för flertalet av tidningar, trots nedgång i upplaga och läsartal, säger vd Ebbe Dal i DDF i en paus från ett möte. Det säljs för närvarande annonser som aldrig förr till tidningarna, så annonsintäkterna är goda.

Professor Anker Brink Lund vid Copenhagen Business School konstaterar att nedgången i upplaga och läsartal är kraftigare än tidigare. Särskilt illa är det när nedgången drabbar en attraktiv målgrupp för annonsörer, nämligen gruppen mellan 25 och 59 år.

Men det finns också en ljusning i mörkret. En svensk undersökning har tidigare visat att gratistidningarna har påverkat läsandet av betaltidningar i positiv riktning. Nu finns det, enligt Anker Brink Lund, tecken på att en liknande utveckling är på väg i Danmark. Läsartalen för gruppen 12 till 24 år är nämligen stigande – även för betaltidningarna.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev