Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Danska Nyhedsavisen har stora problem – håller en månad?

Publicerad: 10 oktober 2006, 12:02

Problemen fortsätter för den islandsägda Nyhedsavisen, som kom med sitt första nummer i torsdags. Distributionen fungerar inte som den ska och läsartalen ligger fortfarande på en mycket låg nivå. Nyhedsavisen tvingas nu att betala tillbaka pengar till annonsörerna.


Igår fick 3,1 procent av danskarna  Nyhedsavisen och av dessa var det bara 2,1 procent som valde att använda minst en minut på att läsa den .Det är analysbyrån Initiative Universal Media (IUM) som står bakom undersökningen; den bygger på intervjuer med ett representativt urval av befolkningen på 1 042 danskar.
– Om inte Nyhedsavisen snart får ordning på distributionen och höjer läsartalen, så ruineras tidningen, säger VD Otto B. Christiansen på Dansk Annoncörforening till Pressens Tidning. Den första dagen sålde Nyhedsavisen annonser för 1,2 miljoner danska kronor, men om ingen läser den, så tvingas tidningen att betala tillbaka pengar till annonsörerna. Det följer av den läsargaranti som Nyhedsavisen har ingått med annonsörerna.
Den första dagen drabbades Nyhedsavisen av trycktekniska problem, vilket gjorde att endast hälften av den stipulerade upplagan på en halv miljon exemplar trycktes. Bristen på bud och nycklar till husen, gör att tidningen nu tvingas sänka sin upplaga till 400 000 exemplar.
Nyhedsavisen har fått beröm för god journalistik och kvalitativt sett ligger den högre än Dato och 24timer.
– Men vad hjälper det Nyhedsavisen om den inte kommer ut och folk inte läser den. Då spelar det ingen roll hur bra tidningen än är. Nyhedsavisen har ett klart handikapp: den kom efter Dato och 24timer. Folk har helt enkelt tröttnat på alla dessa gratistidningar som flyter omkring i gator och trappuppgångar. Utanför mitt fönster här i Söborg, strax utanför Köpenhamn, kan jag se tre stora staplar med gratistidningar, som har legat här i fyra dagar nu, säger Otto B. Christiansen.
De två andra hushållsutdelade gratistidningarna i Danmark, Berlingskekoncernens Dato och JP/Politikens 24 timer, hade också en stapplande start – dock inte så dålig som Nyhedsavisen. På den första dagen var det 3,2 procent som fick Dato och 5,6 procent som fick 24timer. Samtidigt använde 33 procent av danskarna mer än fem minuter på 24timer den första dagen; motsvarande siffra för Nyhedsavisen den dagen var sju procent.
På analysfirman IUM tror man att Nyhedsavisen kan bli den första gratistidning som tvingas kasta in handduken i det danska tidningskriget.
– Nyhedsavisen kan aldrig överleva med sådana här läsartal, säger analysdirektör Simon Ortmann på IUM till Berlingske Business. Det är svårt att säga hur lång tid tidningen har kvar. Men om de inte får flera likvida pengar än de 50 miljoner kronor de har, så har de i verkligheten inte mer än en månad att bevisa sitt värde.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.