Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Dahmén: Viktigt visa att vi står bakom pressetiska systemet

Publicerad: 22 november 2012, 08:30

Före årsskiftet hoppas Sydsvenskans publisher Lars Dahmén att tidningens koppling till PO/PON ska vara löst.


Ämnen i artikeln:

Lars Dahmén

Vid årsskiftet lämnar Sydsvenskan TU tillsammans med DN och Dagens Industri. Något som bland annat medför att tidningarna inte längre stöttar det pressetiska systemet då TU är en av organisationerna som ingår i Pressens Samarbetsnämnd som står bakom PO PON.

Vi har inga planer att lämna det pressetiska systemet, säger Lars Dahmén.

Det är viktigt för oss att visa att vi står bakom det.

Det förs nu diskussioner om hur frågan ska hanteras och han hoppas att det ska bli en lösning inom kort.

Förhoppningsvis före årsskiftet.

Hur det än går kommer Sydsvenskan att rätta sig efter PO och PON:s beslut och till exempel publicera eventuella framtida fällningar.

Det är självklart, säger Lars Dahmén.

Det har gått drygt ett år sedan han utsågs till vd. I går tog styrelsen det formella beslutet att han ska bli Sydsvenskans publisher i och med att Daniel Sandström slutar som chefredaktör.

Orkar du med det?

Det är därför Pia Rehnquist har utsetts till redaktionschef. Hon kommer att ta mycket av det dagliga arbetet, även om jag kommer att vara ytterst ansvarig för vad vi publicerar.

Det betyder att du kommer att synas betydligt mindre på golvet än din föregångare?

Daniel är extremt närvarande på golvet. Det har jag varken möjligheter eller intentioner att vara. Så jag kommer inte att vara lika delaktig i det dagliga. Men den här lösningen kan innebära andra fördelar för redaktionen. När det gäller till exempel teknikprojekt har jag helt annan möjlighet att vara drivande. Jag har ett större mandat.

En av anledningarna till att Daniel Sandström slutar är att han upplever det som rätt tidpunkt att lämna över då ekonomin är sanerad. Lars Dahmén delar den synen.

Vi har vänt kurvorna och kommer att leverera ett positivt resultat i år.

Lika bra som det budgeterade målet på 30 miljoner blir det inte. Men kanske i närheten.

De sista månaderna blir avgörande.

Prognosen för 2013 ser mörkare ut. IRM spår att annonsmarknaden kommer att krympa med omkring sju procent för storstadstidningarna och det är vad Sydsvenskan budgetera.

Men vi ska låss för att det ska bli bättre.

Från sin första dag på Sydsvenskan har Lars Dahmén predikat fokusering. Därför är inte Skånskans planer på att starta en tv-kanal något för Sydsvenskan.

De ger sig ut på en av de mest konkurrensutsatta tjänsterna. Och det blir en väldigt dyr satsning. Men jag önskar dem lycka till.

Säger du det för att ni inte är först på bollen?

Absolut inte.

Däremot börjar tankarna ta form om hur Sydsvenskan ska ta betalt på nätet. Det blir den så kallade New York Times-modellen, där ett antal artiklar ska vara gratis att läsa men sedan börjar man ta betalt. Av de som inte har tidningen.

Det är viktigt att våra prenumeranter ska få full tillgång till allt vårt material i vilken kanal de än väljer.

Hur många artiklar som kommer att vara gratis och hur mycket det kommer att kosta sedan för icke-prenumeranter är ännu inte klart. Men tanken är att allt ska vara på plats kring årsskiftet.

Ämnen i artikeln:

Lars Dahmén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News