Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Dagstidningarna blev valrörelsens vinnare

Publicerad: 17 oktober 2006, 09:36

Investeringarna i dagspress ökade under september, enligt Mediebyråernas mediebarometer. Det beror delvis på en omfattande politisk annonsering i de lokala dagstidningarna.


De totala medieinvesteringarna minskade med en procent jämfört med september ifjol, men totalt i år har de gått upp med 11 procent. De lokala dagstidningarna ökade annonsförsäljningen med 14 procent under september. Enligt Mediebyråerna är det många som avvaktar med sina kampanjer under valrörelsen, men de politiska patierna spenderade ungefär 160 miljoner kronor. Av den politiska annonseringen gick ca 60 miljoner brutto till lokal dagspress, 35 miljoner till storstadspress och 11 miljoner till kvällspressen. Annonseringen i tv minskade med 11 procent, från 321 till 286 miljoner kronor under september. Statistiken i Mediebarometern visar alla köp som går via mediebyråer, vilket motsvarar ungefär hälften av reklaminköpen.
AXEL HÅKANSSON

Källa: Mediebyråernas Mediebarometer
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.