Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Dagens Nyheter får ny form

Publicerad: 30 oktober 2006, 14:46

I morgon kommer Dagens Nyheters läsare att bländas av mer färger och nya former i A-delen. Förändringarna i layouten är första steget när Thorbjörn Larsson vill förbättra presentationen i tidningen.


Morgondagens tidning blir den första med den nya layouten, som gått under arbetsnamnet tabloid 2.0.
– Det är en tidning som är lättare att läsa, den är mer lättillgänglig och har mer färger, säger Nils Öhman, biträdande redaktionschef med ansvar för form.
Förändringarna gäller i stort sett bara A-delen. Där ska varje startuppslag (Stockholm, Sverige, Världen) ha en tvåspaltig nyhetssammanfattning. Stockholm, Sverige och Världen kommer också att få egna vinjetter. Faktarutorna ska bli tydligare och webbhänvisningarna ska få en egen form.
– Det här ligger i linje med Thorbjörn Larssons ambition att förbättra presentationen, säger Nils Öhman.

Är det här den stora förändringen, eller kommer det mera?
– Det här är en del i ett förändringsarbete. Det kommer mera.

Blir det fler förändringar under hösten?
– Vi vill inte ge ut några planer. Läsarna kommer att märka när det händer.
AXEL HÅKANSSON

Förändringarna i morgondagens tidning:
Puffarna försvinner, istället får varje avdelning en nyhetssammanfattning i tvåspalt under namnet ”Nyhetsdygnet”.
Faktarutorna får en tydligare form, med fler ingångar och mer färger.
Fler webbhänvisningar, och de får en annan form än faktarutorna.
Notiserna i topp försvinner.
Vädret flyttar till A-delens baksida
B-delens baksida, där vädret tidigare varit, blir nu en Stockholmsguide.
Bilderna ska lyftas fram mer
Den röda färgen kommer att synas mer i linjer och vinjetter.

Den nya designen har gjorts av Hans Rosén och Mattias Hermansson, med Nils Öhman som projektledare.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.