Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Citypaketet erbjuder webb-tv

Publicerad: 5 februari 2010, 08:19

Citypaketets tre tidningar: Göteborgs-Posten, Dagens Nyheter och Sydsvenskan kommer att använda samma annonssystem, Videoplaza, för sina webb-tv-annonser.


Ämnen i artikeln:

Dan MorénCitypaketet

Göteborgs-Posten började den här veckan, precis som Dagens Nyheter och Sydsvenskan gjort tidigare, använda Videoplazas annonshanteringssystem för webb-tv. Det blir också startskottet för Citypaketets webb-tv-erbjudande.

– Vi har tidigare försökt samordna med de spelare vi haft. Nu när vi har samma typ av spelare kan vi synka erbjudandet på ett annat sätt, det ger helt andra möjligheter, säger Citypaktetes vd Dan Morén.

Webb-tv-erbjudandet beräknas ge en halv miljon startade visningar i veckan.

– Och intresset ökar. Branschen börjar bli mycket bättre på att ta fram intressanta spottar och program. Vi har testat oss fram och gör det nu  mycket bättre, vi lägger mer resurser och läsarna uppskattar det, säger Dan Morén.

Vad kan det ge i pengar?

– Det beror på två saker: prispressen och marknaden. Ökar vi antalet startade visningar till 1 eller 1,5 miljoner har vi en helt annan möjlig intäktsvolym. Potentialen att hitta nya intäkter är jättestor eftersom vi redan har kontakter med de flesta stora riksannonsörer

Det ordinarie priset för en veckas annonsering är 0,5 cpm på 400 000 garanterade starter, under introduktionstiden är priset 99 500 kronor för 400 000 starter.

– Man har också möjlighet att frekvensstyra, dra ut perioden eller göra en kort snabb insats.

Har ni några spännande case?

– Nej tyvärr inga case, eftersom det kom upp den här veckan.

Videoplaza har också TV4, Kanal5, Bonnier Tidskrifter och NTM-koncernen som kunder.

– Det är fantastiskt att se hur dagstidningarna samarbetar för att nå en räckvidd som är riktigt intressant för annonsörer och hur de nu på allvar kan börja konkurrera om en del av kakan hos Sveriges annonsbudgetar för TV, säger Videoplazas vd Sorosh Tavakoli om Citypaketets erbjudande.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Dan MorénCitypaketet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev