Medievärldens arkiv
Budgeten: Reklamskatten blir kvar
Publicerad: 22 september 2008, 08:21
Jobbskatteavdrag och sänkt företagsskatt fick gå före att reklamskatten avskaffades.
Frågan om att slopa reklamskatten var uppe i budgetberedningen, men regeringen ville prioritera ”skatteändringar som ökar den varaktiga sysselsättningen”.
Redan i somras stod det klart att regeringen gjorde en koppling mellan nerdragningen av presstödet – storstadsstödet avvecklat – och reklamskattens avskaffande.
I slutet av augusti fick kulturministern kovända om presstödet. Därför var det inte någon överraskning att regeringen snöt de reklambeskattade medierna ännu en gång. Så har skett varje år sedan 2002 när riksdagen beslöt att reklamskatten ska tas bort – när det statsfinansiella läget så tillåter.
Vad som ska till rent finansiellt kan man fråga sig: statens finanser har inte varit starkare i modern tid.
mvredaktion