Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Brittiska journalister beroende av Twitter

Publicerad: 19 september 2012, 06:28

En ny undersökning visar att över en fjärdedel av Storbritanniens journalister inte tror att de skulle klara av sina jobb utan sociala medier.

Ämnen i artikeln:

Storbritanniensociala medier

Men den årliga undersökningen från Cision och Canterbury Christ Church University visar också att allt färre journalister tror att sociala medier som Facebook och Twitter förbättrar deras produktivitet. I år är den siffran 39 procent, jämfört med förra årets 49 procent, skriver PressGazette.co.uk.

Färre journalister är också positivt inställda till sociala mediers påverkan på förhållandet till läsarna/lyssnarna/tittarna. Antalet svarande som instämmer starkt i påståendet att sociala medier möjliggör ett större engagemang föll från 43 till 27 procent.

Nästan hälften (47,9 procent) av de svarande hade över 500 vänner/följare på sin föredragna sociala medier-sajt. 77,5 procent anser att ”användandet av sociala medier gör att jag kan marknadsföra mig själv och mina alster mycket bättre”. Ändå håller hela 40 procent av journalisterna med om påståendet att ”sociala medier underminerar traditionella journalistiska värderingar, såsom objektivitet”.

2012 års Social Journalism Study kan laddas ned här.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev