Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Branschdagarna: Orädd och ny + erfaren ger kreativitet

Publicerad: 26 september 2007, 10:14

Att fånga upp nyanställda som fortfarande är orädda och haka dem som varit anställda länge och har erfarenhet på tåget är ett sätt att få fart på kreativiteten i branschen. Sofia Olsson Olsén, redaktionschef på Aftonbladet Nya Medier var e av dem som delade med sig av av sina tips då Tidningsutgivarnas branschdagar öppnade i Örebro i dag.


Men för att få igång det kreativa flöde som moderatorn Erika Bjerström efterlyste behöver man bara få kontakt med en annan människa, så är det igång menade Sofia Olsson Ohlsén, som också påminde om att olika projekt tilltalar människor olika. Med det svaret rundade hon frågan om det finns A- och B-lag och hur de i förekommande fall ska behandlas.
Ulf Johansson, Nerikes Allehandas chefredaktör, har satt igång flödet genom att inrätta en superdesk, som han för övrigt hellre kallar den inre cirkeln, ”eftersom miljön där man jobbar är viktig”.
Mkt Medias vd Bosse Svensson  menade att ”det blir bra när man funderar på för vem man jobbar”. Kunden i fokus är grogrund frö den kreativa processen.
– Man förändrar inte tidningen genom att byta chefer, däremot om man jobbar med helheten och tänker varumärke.
Och helhetskollen, där även ekonomi ingår, har de nyanställda bättre än andra, sekonderade Sofia Olsson Olsén.
Det är nog bra att vi är rationella och ekonomiska, men vi måste också förmå att skapa kreativa miljöer, återtog Ulf Johansson.
– Vi måste fråga oss vilka projekt vi ska driva. I dag är för många journalistiska organisationer journaliststyrda.
Han pekade på de senaste årens framgångsrika utvecklingsprojekt där barriären mellan marknad, ekonomi och redaktion raserats.
Bosse Svensson:
– Vi måste kunna flytta oss dit läsarna vill flytta oss. Samtidigt måste vi hålla fast vid vår publicistiska särart och våra yrkeskunskaper.
Sofia Olsson Olsén:
– Ja, man måste hålla sig fit för förändringar.
Trions råd:
Ulf Johansson: Skyll inte på andra.
Sofia Olsson Olsén: Var inte rädd.
Bosse Svensson:
till ledare,  du måste satsa dig själv på alla sätt
till redaktörer, tänk inte papper, tänk medborgare, läsare, kunder, sluta göra enkäter.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev