Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Branschdagarna: Ingress ger tidningen som kvitto på affär

Publicerad: 28 september 2007, 11:28

- Jag har en ambition bortom vinsten, jag måste få en liten orörd stund med den jag vänder mig till. Det får jag med den tryckta tidningen, det enda vi har att sälja när vi vill förmera till hushållen.(Uppdaterad)


Så sade Göran Lundberg, Ingress Media, när han på Branschdagarna presenterade Projekt Kihlmansgatan, ett lyckat och mycket annorlunda marknadsföringsprojekt på Bärgslagsbladet.
Ingress har en plan som drivits ett antal år och det är att ha 100 procent betald hushållstäckning. För att nå målet inleddes en ”säljkulturbaserad mission” som ska gälla hela tidningshuset. Nyanställda Ann-Kristine Vinka, rekryterad marknadsförare från turistbranschen, tittade kritiskt på hur man gjort dittills och fråga efter de gemensamma målet, tog fram säljmaterial, uppmanade medarbetare på alla avdelningar att delta som prenumerationskrängande dörrknackare och drog igång peptalk och utbildning för den skara som anmälde sig frivilligt. Allt för att skapa en gemensam säljkultur.
– Ann-Kristine hade aldrig hört talas om räckvidd och hushållstäckning men nöjd kund, relation och komma tillbaka visste hon vad det var, sammanfattade Göran Lundberg.
Prenumeranterna erbjöds utöver den tecknade hel- eller halvårsprenumerationen veckovärden, månadsvärden och årsvärden.
Göran Lundeberg:
– Erbjudandet ska vara så bra att du inte kan tacka nej även om du inte vill ha tidningen. Vi vänder på det och låter tidningen bli ett kvitto på affären.
Sexton nya prenumerationer blev det på Kihlmansgatan. Tio såldes av två av Bärgslagsbladets journalister.
– Journalister är alldeles utmärkta säljare, konstaterade Göran Lundberg men utan förvåning.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev