Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Borde medierna sluta beställa opinionsundersökningar, Johan B. Löfquist?

Publicerad: 22 april 2009, 09:51

I ett inlägg på Second Opinion sågar frilansjournalisten Johan B. Löfquist SVT:s Rapports beställda Sifo-undersökning om hur folk skulle rösta i EMU-valet om det vore val i dag.


Ämnen i artikeln:

RapportSveriges TelevisionSVTSifo

Johan B. Löfquist

–    Nej, jag är emot alla typer av förbud men jag skulle vilja se en självsanering. Opionsundersökningarna är ett sätt för medierna att skapa nyheter som inte finns. Det är förledande och respektlöst mot nyhetskonsumenterna.

Du kallar det för snabbmatsjournalistik. Vad menar du med det?

–    Journalistik som fyller samma funktion som ett besök på McDonalds. Det mättar för stunden, men gör dig fet och däst.

Vilka förlorar på det?

–    Alla, dessutom har det en negativ påverkan både på trovärdigheten för medierna och förtroendet för politikerna. Komplexa frågeställningar kan inte presenteras i form av förenklade ja/nej-frågor. I Rapports fall fanns det dessutom inte en enda kritisk röst i hela reportaget. Jag tycker att SVT borde hålla sig för god för den typen av journalistik.

Varför tror du att vi ser alltmer av opinionsundersökningar i medierna?

–    Det är lättköpt och går snabbt att producera.

Vilken förändring skulle du vilja se?

– Att medierna ställs till svars oftare än i dag. Medierna sitter på en enorm makt och den måste granskas. Dessutom tycker jag att det i skolan borde införas en vettig medieundervisning redan från första klass. Barnen blir mediekonsumenter väldigt tidigt, men de får inga verktyg för att tolka och förstå det de konsumerar.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev