Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Bonniers satsar på Finland med nya magasin

Publicerad: 22 februari 2007, 08:39

Finland är en viktig marknad för Bonniers och man tänker lansera minst ett nytt magasin per år.
- Däremot stämmer det inte att vi skulle vara intresserade av att köpa affärstidningen Kauppalehti, säger koncernens vice VD Jonas Bonnier till Helsingin Sanomat.


Bonniers har stora intressen i Finland. Man äger förlaget Tammi, har 50 procent av ägandet i TV-kanalerna MTV3 samt SubTv och en dryg tredjedel av radiokanalen Radio Nova.

I veckan lanserade Bonnier Publications sitt sjunde magasin i Finland, damtidningen Olivia, och därför besökte Jonas Bonnier Helsingfors.
– Utvecklingen går alltmer mot nischade magasin, som för rödhåriga kvinnor som gillar jogging, säger han till Helsingin Sanomat, men vill inte avslöja vad som blir nästa lansering i Finland.

Bägge finska ekonomitidningarna seglar i snålblåst med sjunkande annonsintäkter. På den största, Kauppalehti, pågår just nu MBL-förhandlingar om nedskärningar.
– Dagens Industri har starka nätsidor och webb-tv. Dessutom har vi förstått att affärsfolk också är vanliga konsumenter som utöver affärer även är intresserade av livet, förklarar Bonnier den egna tidningens framgång.

Ryktena om ett köp av Kauppalehti avfärdar han dock.
– Vi har inte råd. Dessutom är den bra. Ska vi köpa något ska vi också ha ett koncept för att höja kvalitén.
Sören Viktorsson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.