Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Blick tillbaka till fullformat, NYT blir superlokala

Publicerad: 17 mars 2009, 05:06

Krisen slår hårt och stimulerar till en del radikala grepp. Blick i Zürich går upp i format - New York Times söker sig riktigt nära läsarna.


Ämnen i artikeln:

New York TimesThe Guardian

Schweiziska Blick planerar att gå från skuren tabloid tillbaka till fullformat – för att skilja sig från den gratisutdelade syskontidningen Blick am Abend, skriver bloggen Newspaper Innovation.

Blick är lösnummersåld och tycker sig ha problem med nuvarande formatet. Dels är tidningen är ”DN-byggd” – i en del med sporten upp och ner som egen start bakifrån. Dels är alla konkurrenter, inklusive Blick am Abend i det lilla formatet.

Övergången planeras till i oktober höst.

Sedan i somras har 900 lokaljournalister förlorat jobbet i Storbritannien. Upplagorna och samtidigt annonsintäkterna rasar. Och det finns ingenstans att ta vägen, konstaterar de som blir av med jobben.
Det saknas också fungerande affärsmodeller. Webbavdelningarna gettoiseras. Och nu försöker annonsavdelningarna övertyga annonsörer som fick webannonserna gratis i fjol att de ska betala i år, berättar en redaktör för The Guardian.

På andra sidan Atlanten satsar samtidigt giganten New York Times på superlokalt.
Jeff Jarvis – medieanalytiker och interaktiv-profet – skriver om satsningen på sin Guardianblogg.  Han finner att det är ett genombrott att tidningen öppnar för och tar hjälp av medborgarna själva.
Det kräver ett paradigmskifte, att journalister och medier överger hudvudregeln att vara först, och istället samarbetar och bygger mötesplatser.

”Den tid när en nyhetsorganisation ägde en stad och dess nyheter är över; ingen har råd att göra det längre. Om dessa experiment lyckas kommer de istället att göra det genom att samarbeta och bygga ett nytt nätverk – ett nytt ekosystem – av lokal nyheter”.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

New York TimesThe Guardian

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.