Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Betald tidning för unga vuxna på väg mot succé

Publicerad: 26 september 2007, 12:25

Nrc next är en betald tidning för unga läsare, med en upplaga på 80 000.
- Vi ger materialet en ny förpackning, och ställer nya frågor, säger Peter Leitjen som är senior editor på den holländska tidningen. (Uppdaterad)


När Peter Leijten pratar om ”whats in it for me” menar han inte plånboksfrågor. När han pratar om att göra tidning för yngre läsare menar han inte sensationslysten nöjesjournalistik. Det handlar om tung utrikes-, politik, och kulturbevakning, men med nya grepp.

Filosofin bakom tidningen är att nyheterna redan är gamla när de når tryckpressen, därför är det ingen idé att ens försöka.

– Vi försöker undvika att skriva om vad som har hänt. Vi vill skriva varför det har hänt och vad som kommer att hända nu.

När Microsoft ska upp i EU-domstolen, ska tidningen skriva allt om vad processen handlar om.

– Då vet våra läsare vad som händer den dagen. Vi har gjort dem redo för den dagen, säger Peter Leijten.

Nrc next hade inte varit möjlig som fristående uppstart, enligt Peter Leijten. De tunga delarna bygger ofta på modertidningen Nrc Handelsblads artiklar och medarbetare.

Om Nrc Handelsblad skriver en artikel om Irak, får Nrc next samma artikel.

­ Sedan kan vi redigera den på vårt sätt och ringa upp artikelförfattaren om vi behöver något mer.

­ När vi skrev om Burma nu ringde vi korren där för att höra vad som hände. Han ville skriva en text, men vi sa att vi ville ha svar på sju frågor istället. Våra läsare har inte tid att läsa en lång text, där vissa saker är väl kända och vissa är nya.

Förpackningen bygger mycket på stora bilder, mittuppslaget består alltid av en enda stor bild. Den bygger också på många ingångsställen, genom faktarutor och liknande. Artiklarna kan vara långa, men inte onödan, då är det bättre att lyfta ut i faktablock, enligt Peter Leijten

Tidningen har gått över förväntan så här långt.

Planen var:
2006 45 000 exemplar
2007 65 000 exemplar
2008 80 000 exemplar

I somras hade den 80 000 exemplar. 51 000 var prenumeranter, 10 000 lösnummer, och 6000 provprenumerationer. Vad resterande 18 000 exemplar var vet inte Peter Leijten.

­ Ni vet hur det är med siffror, sade han under sitt anförande på branschdagarna, och publiken skrattade igenkännande.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev