Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Behöver sociala medie-nördar en hajk, Tomas Wennström?

Publicerad: 5 maj 2009, 09:51

What's Nexts Tomas Wennström ordnar hajk för sociala medie-fantaster på Tjärö i Blekinge skärgård 21 - 23 augusti. Han hade räknat med 10 - 15 deltagare, nu har 170 anmält sig. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

– Vi som håller på med sociala medier professionellt i Sverige är väldigt utspridda och träffas mest på nätet. Vi känner varandra hyfsat väl men har aldrig träffats. Det här blir årets hajk, utan tvekan, och det blir årets event för den här sociala medie-klicken.

Vad tror du deltagarna kommer att ägna sig åt?

– Det kommer pendla mellan väldigt hands-on, som att bygga Iphone-applikationer, till diskussioner och filosofiska resonemang om vad sociala medier kommer att innebära för oss som individer.

– Framför allt kommer vi att hänga med varandra under två hela dygn. Det är det sociala som är det viktiga.

Vilka är det som anmält sig?

– Det är en blandning av entreprenörer, sociala medie-konsulter, programmerare och webbdesigners.

Några journalister?

– Ja några, och jag tror att det är viktigt för dem att få se det engagemang och den kreativitet som finns. Jag tror inte att de förstår vad de har emot sig, eller framför sig.

Har ni några uttalade mål, som 24 hours business camp hade?

– Inte från min sida. 24 hour business camp var ett jättebra event som gick ut på att förverkliga en affärsidé på 24 timmar, men det riktade sig till de som kan programmera. Sweden Social Web Camp riktar sig till alla som på olika sätt jobbar med sociala medier.

Vad kommer att hända?

– Idén är att alla hjälper till. De bygger på idén med bar camps, crowdsourcade konferenser. Man bestämmer tid och plats och sedan bestämmer deltagarna tillsammans vad campet ska handla om. Talen organiseras på en wiki-liknande sida där alla kan skriva vad de vill prata om eller lyssna på.

– Det bli väldigt lite powerpoints och mycket interaktion och diskussioner. På andra konferenser är det mycket fokus på talarna. Jag har alltid tyckt att pauserna är bäst, det är då man lär känna folk, knyter kontakter och får de intressanta diskussionerna.

– Som vi organiserar hajken blir det mindre fokus på talarna och mer på deltagarna. Schemat kommer att läggas med open grid, att du fyller i dig själv på ett tomt slot på en white board första dagen. På så sätt kommer det att handla om precis de saker som deltagarna vill att det ska handla om.

Har det tagit fart?

– Jag har fått väldigt många förslag på ställen att vara på, och häromdagen fick jag två förslag på loggor. Folk vill hjälpa till , det märks.

Vilka klassiska hajkinslag kommer campen att innehålla?

– Lägerelden på kvällen, tälten, myggen, bastun och kanske en knopstafett.

Hur kom du på idén?

– Tanken var att några polare skulle ses i en sommarstuga och snacka nätet. När jag lade ut det på bloggen tänkte jag att vi skulle bli 10 – 15 till, nu har 170 personer anmält intresse, utan marknadsföring. Nu börjar vi leta sponsorer och högst på listan är ett telekomföretag som kan hjälpa till med riktig snabb internetaccess.

– Vi kommer med stor sannolikhet också att gå ut med en inbjudan till de nordiska grannländerna, Danrmark, Norge, Finland och kanske Polen och Tyskland.

Hur bor deltagarna?

– Det finns ett vandrarhem med campingplats så man får välja våningssäng eller tält. Igår åkte jag ut och kollade att de har internet, och de har ADSL, Dessutom blir vi ett kreativt gäng så jag har en känsla av att några kommer fixa wifi på ön.

Hajkens hemsida

Nytagna bilder från Tjärö

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.