Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

BBC:s vd: Public Service gynnar kommersiella aktörer

Publicerad: 13 maj 2009, 04:50

PUBLIC SERVICE DAGEN - Alla som har ögon att se med inser att public-service inte har något med krisen för andra mediekanaler att göra. Det hävdar Mark Thompson, vd för BBC. (KORRIGERAD)


Ämnen i artikeln:

Public serviceBBC

För att bevisa sin tes tar han USA. Där finns det gott om tidningsföretag som har stora problem men inte några public-service företag av någon storlek.

Mark Thompson menar också att public-service får en allt större betydelse i kristider.

Dels för att många medieföretag då drastiskt skär ner sin bevakning – både internationellt och på riksplanet.

–    Snart är det bara vi, AP och Reuters som står för den.

Dels också för att underlätta för andra medieföretag. Inte minst när det gäller digitala medier.

–    Våra investeringar skapar möjligheter för hårdvaru- och serviceföretag att utveckla sig.

På BBC jobbar man också mycket med att övertyga myndigheterna om behovet av tillgång till ordentligt bredband för alla hushåll i landet.

–    Något som också ger ökad trafik till kommersiella aktörer.

För att befästa sin position i samhället måste public-service jobba hårt på att vara effektivare. Och göra de rätta, tuffa, prioriteringarna. Annars kan det gå som för musikindustrin där publiken håller på att flytta till andra kanaler och plattformar menar Mark Thompson.

Han är övertygad om att public-service har en viktig roll att spela även i morgondagens mediesamhälle.

–    Public service har en vacker historia. Och kommer att ha en vacker framtid också.

Ämnen i artikeln:

Public serviceBBC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.