Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Axel Andén: Facebook näst störst i Storbritannien

Publicerad: 12 maj 2009, 09:43

Facebook är den sajt i Storbritannien som har näst mest besök efter Google. Den utklassar tidningssajterna och håller delvis på att överta deras funktion. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Facebooksociala medier

Tidigare i veckan skrev Medievärlden att Facebook i Sverige enligt ifrågasatta siffror från Google Trends är större än Aftonbladet. i Storbritannien mäter Hitwise webbtrafik baserat på siffror från de brittiska internetleverantörerna (ISP).

Siffrorna förra veckan visar att Google UK står för 8,2 procent av britternas besök på webbplatser och ligger på en ohotad förstaplats. Tvåa kommer Facebook som står för 4,3 procent av webbtrafiken. På tredje plats kommer Windows Live Mail med 2,7 procent av besöken. Det visar förra veckans siffror från Hitwise.

Ingen tidningssajt finns med på listan över de 20 mest besökta sajterna i Storbritannien, däremot BBC som kommer på plats 8.

Alltså, enligt den här mätningen har Facebook i Storbritannien fler besök än de brittiska tidningssajterna har tillsammans. (de tidningssajter som är med i mätningen).

Dessutom är det så att på Facebook delar användarna i högre och höge grad med sig av nyheter, länktips och events, och tjänsten fyller därmed i högre utsträckning samma funktion som mediesajterna. Skillnaden är att nyhetsinhämtningen här sker inom det egna nätverket, ett slags kollektivt redaktörsskap.

Facebook har också betydligt mer besök än enskilda mailsajter, och en rimlig slutsats av det är att kommunikation via mail håller på att i alla fall delvis ersättas av kommunikation via sociala nätverk.

I Sverige är Facebook inte med i KiaIndex eller Orvestos mätningar, men enligt Google Trends (ifrågasatta) siffror ska sajten ha blivit större än Aftonbladet förra veckan.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Facebooksociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.