Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Årets säljare: Fyra i Stockholm och Norrköping nominerade

Publicerad: 2 oktober 2006, 07:41

På onsdag den 4 oktober avgörs Pressens Tidnings stora tävling Årets Dagstidning, i sju klasser. I fjol gick priset i klassen Årets säljare till Karin Dahl Pedersen på Göteborgs-Posten. I år står det mellan Johan Jepson och Peter Oskarsson på Svenska Dagbladet, Ann-Cathrin Åvall på Norrköpings Tidningar och Andreas Löwgren på Mälardalspaketet.


Juryns motivering:
”Johan Jepson och Peter Oskarsson på Svenska Dagbladet är parhästarna som lyckades återvinna förtroende hos huvudstadens fastighetsmäklare. Uträknade bostadsbilagan reste sig och tog revansch.”
– De är starka motorer och lyhörda proffs som har målfokus och förståelse för kunden, säger Svenska Dagbladets försäljningschef Gunilla Asker.
– De har fått Magasinet att blomstra.
Johan Jepson och Peter Oskarsson kom in i slutet på 2004 och början av 2005.
– Därefter har det gått över all förväntan. Våren 2006 fick Magasinet om Metro i volym, vilket är fantastiskt, eftersom det inte är en massprodukt på det sättet.

Juryns motivering:
”Anki Åvall på Norrköpings Tidningar är en långdistanslöperska med inbyggd växel. Efter 20 år som annonssäljare fortsätter hon att överträffa sig själv och samtidigt inspirera sina kollegor.”
– Anki är en riktig team leader för sina fem medarbetare, säger säljchefen på Norrköpings Tidningar, Theo Blanco.
– Norrköpings Tidningar har gått från tidningshus till mediehus med gratistidning, nätet och tv-sändningar i 24nt och Ankis speciella attityd har fått hela säljorganisationen att känna sig motiverad för det nya.
– Trots att hon varit på otroligt mycket utbildningar i år har hon levererat och överlevererat, 20 procent över budget.

Juryns motivering:
”Andreas Löwgren på Mälardalspaketet är lokomotivet bakom en anmärkningsvärd försäljningsökning på kort tid. Lokal fingertoppskänsla och personlig stil är hans framgångsnycklar.”
– Det har varit en jätterolig resa, säger Andreas Löwgren, som blev försäljningschef på Mälardalspaketet (Eskilstuna-Kuriren, Nerikes Allehanda, Upsala Nya Tidning, Vlt, och Dagens Nyheter) för ett och ett halvt år sedan.
Han arbetar med 125 säljare.
– Vi har ökat varje månad under min tid. Januari – augusti ligger 73 procent över samma period i fjol. I fjol låg vi 65 procent över resultatet 2004.
Vad säger du själv är din styrka?
– Jag är väldigt intresserad av retorik och så är jag en entertainer. Man kan vara rolig utan att bli oseriös. (Uppdaterad)

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.