Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Årets dagstidning nya medier: na.se, aftonbladet.se och N24.se är nominerade

Publicerad: 2 oktober 2006, 05:51

I fjol var det expressen.se som vann - i år konkurrerar tre mycket starka satsare om att bli Årets redaktion Nya medier. På onsdag den 4 oktober avslöjas det om det är na.se, aftonbladet.se eller N24.se.


Juryns motivering för na.se:
”NA vågar satsa – och satsa stort. I lokalpressen sticker NA ut inte bara för sin strålande webb-tv, utan även för arbetet med att få ut papprets annonsörer på nätet, stora som små.
– Bra formulering, säger Ulf Johansson, Nerikes Allehandas chefredaktör om juryns motivering. Och att betona den kommersiella sidan, där har vi varit framåt.
– Tidningen har under en lång period varit offensiv. Webbgänget är värda detta.
NA var tidigt ute med att satsa kraftfullt på nätet.
– Och det är inte slut med det vi hittilss gjort. Under nästa år växlar vi upp utvecklingen.
Vad är det ni planerar?
– Det ska in i budget och affärsplan först, men vi tar ett steg till i att utveckla webbtv, och så satsar vi på nyhetsrapporteringen och på interaktivitet. Vi ska satsa på läsarmedverkan – bilder, videoklipp, rapporter – och bygga upp lokala communitys, till exempel.

Juryns motivering för Aftonbladet.se:
”En satsning som ständigt förnyas, förändras och förbättras. Aftonbladets närvaro i digitala medier blir varje år allt mäktigare.”
Sverige-ettan på nätet, Aftonbladet, har fortsatt att utveckla sin sajt under året. Webb-tv och läsarnas bidrag är viktiga delar av den fortsatta framgången.
Materialet från läsarna har ökat snabbt i omfattning.
– Fem minuter efter bilsprängningen i Göteborg hade vi tre filmer från läsare, berättar Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se. Efter en kvart hade vi dem ute.
– En vanlig dag ser runt 100 000 på sajtens tv-bilder. När vår webbfilmare lyckades fånga upp Perssons tråkning av Reinfelt var det mellan 300 000 och 400 000.
Journalistiskt har aftonbladet.se satsat på fördjupning och snabbhet.
– Och vi har inlett ett samarbete med den ryska tidningen Novaja Gazeta, för att kunna spegla det som händer i vårt stora grannland.
Aftonbladets framgång på nätet handlar dels om att man var tidigt ute, men också att man höll ut när det gick tungt 2001.
– Vi gick 35 miljoner i förlust, men slog inte av på takten, säger Kalle Jungkvist.
– Det var bra gjort av styrelsen.

Juryns motivering för N24.se:
”Ett plus ett kan alltid bli mer än två, vilket bevisats av Svenska Dagbladets och Aftonbladets gemensamma satsning på en daglig digital tidning om affärer och näringsliv.”
Enligt senaste veckomätningen på Kia-index har N24.se en halv miljon unika besökare. Det placerar sajten bland de 20 bästa i landet.
– Varje publicistisk form har sina fördelar, säger Per Lundsjö, vd och chefredaktör.
– Nätets fördel är att det är direkt och snabbt. För mig som jobbat med papperstidning är det oerhört skönt att vara nyhetsledande igen. För det är nätet – det är där nyheterna står först.
– Dessutom är det ett kreativt medium. Det finns många och oprövade möjligheter. Mallarna är få.
Interaktivitet är något alla arbetar med.
– Det spännande är att man kan utnyttja läsarnas kunskaper. Journalistiken får en ny dimension när läsarna kan kritisera, kommentera, rätta.
– Och utvecklingen har bara börjat.

Juryn för Årets Dagstidning Nya medier:
Mats Edman, ordförande, Vd Appelberg Publishing Group
Martin Kreuger, chefredaktör på tidningen Chef
Nicklas Mattsson, publicistisk chef svenskt Näringsliv
Lisa Bjerre, featureredaktör på Computer Sweden
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.