Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Årets Dagstidning: DI, ÖP och Aftonbladet är nominerade

Publicerad: 2 oktober 2006, 18:07

Svenska Dagbladet tog hem priset i fjol. I år tävlar Dagens Industri, Östersunds-Posten och Aftonbladet om det mest prestigefyllda priset i Pressens Tidnings tävling, Årets Dagstidning. Priset delas ut i morgon kväll på Berns i Stockholm.


Juryns motivering för Dagens Industri:
”Förstatidningen som inte slår sig till ro, utan blir allt spänstigare. Få har lyckats så bra med att förena tyngd och trovärdighet med tillgänglighet
och läsvärde. Styrkan förstärks ytterligare av en sällsynt lyckad redesign.”

Gunilla Herlitz, chefredaktör och vd på Dagens Industri, tycker att det känns extra roligt och smickrande att en komplementtidning som DI hävdar sig så väl i konkurrensen i Pressens Tidnings tävling. Så gott som alla DI:s prenumeranter läser ytterligare en annan tidning.
– Vårt stora genomslag beror mycket på att Dagens Industri är den största riksspridda morgontidningen i landet, dubbelt så stor som till exempel SvD och DN tillsammans i Göteborg och Malmö.
För första gången sedan starten för 30 år sedan gjorde DI i januari i år en rejäl redesign. Arbetet med omgörningen tog över ett år och hela redaktionen var engagerad.
– Det är alltid vanskligt att förändra ett framgångskoncept, men vi gjorde det med varlig hand och läsarna är nöjda, säger Gunilla Herlitz.

Juryns motivering för Östersunds-Posten:
”Tidigt ute med en bra hemsida, nyskapande bilagor, miljömärkning, tv-samarbeten och riktiga nyhetssändningar på webben. Denna tidning tvingar alla som vill följa medieutvecklingen att vända blicken ut från storstäderna.”

– Vilken bra formulering, säger Bosse Andersson, chefredaktör på Östersunds-Posten sedan maj i år. Som ny chefredaktör har han ett fint arv att förvalta, poängterar han. ÖP var ju redan i fjol nominerade i klassen Årets Dagstidning.
Vad talar för att det är er tur i år?
– Att vi har fortsatt att utveckla oss. Vi har startat webb-tv, att vi ökade upplagan mest i svensk dagspress i fjol och inte minst att vi har belönats med European Newspaper Award för vår form.
Vad händer i framtiden?
– Vi ska satsa ännu hårdare på webb-tv och drar igång en stor satsning på bloggar. Vi är en tidning i ständig förändring och det ska vi fortsätta vara.

Juryns motivering för Aftonbladet:
”Tidningen som inte bara går om, utan både ökar och drar ifrån. Ett kreativt mediehus som växer åt alla håll och är på väg att etablera sig som den självklara ettan på Sveriges tidningsmarknad.”

– Jag känner mig hedrad, säger Anders Gerdin, Aftonbladets chefredaktör och tillägger att han hoppas att det inte ligger Aftonbladet i fatet att tidningen är så stor och dominerande på den svenska mediemarknaden.

Varför lyckas ni så bra?
– Ingenting är omöjligt för oss. Vi lever i ett kreativt klimat där galna och halvgalna idéer uppmuntras.
På papper och webb har man länge varit starka. Men mediefloran växer, i dag (onsdag) presenterar Aftonbladet sin nya tv-kanal i det marksända nätet och sedan i måndags finns man också i gratistidningsvärlden genom Punkt SE.
– Det är en stor utmaning för oss att kunna kombinera nya verksamheter med redan etablerade. Och i botten på alla ligger ett gemensamt Aftonbladet-tänk, säger Anders Gerdin.

Juryn för Årets Dagstidning:
Mats Edman, ordförande, Vd Appelberg Publishing Group
Martin Kreuger, chefredaktör på tidningen Chef
Nicklas Mattsson, publicistisk chef svenskt Näringsliv
Lisa Bjerre, featureredaktör på Computer Sweden

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.