Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Årets Annonsorganisation – här är finalisterna

Publicerad: 24 september 2007, 05:16

Den ena har 82 procent av hemmamarknaden. Den andra gick från "ingenting" till ett av Sveriges tunga säljbolag. Den tredje tar marknadsandelar på den tuffa Stockholmsmarknaden. Möt de tre finalisterna i Året Annonsorganisation.


Svenska Dagbladet

Juryns motivering: ”SvD har ställt upp mycket tydliga långsiktiga mål för att befästa sin position på Stockholmsmarknaden. Bland annat har de bestämt sig för att bli den bästa försäljningsorganisationen bland medier. De har bl a arbetat med kompetensutveckling, stärka säljkulturen genom att bygga små effektiva team och en stödfunktion som kallas SvD affärsutveckling. SvD:s resultat har stadigt förbättrats sedan 2005 och de tar markandsandelar målmedvetet.
Därför är Svenska Dagbladet en av kandidaterna till Årets Annonsorganisation.”

– Vi har jobbat väldigt målmedvetet internt för att stärka säljet så att var och en kan prestera utifrån sig själv. Vi skapade stödfunktionen för att stötta säljarna och hjälpa dem att att jobba mer strukturerat, säger Gunilla Asker, marknads & försäljningschef på Svenska Dagbladet.

Gunilla Asker tycker att Svenska Dagbladet lyckats bygga en annonsorganisation som är både kreativ och professionell.

– Det har varit bra tajming också. Vårt förstärkta sälj har fått jobba med nya produkter som baserats på kundinsikt.

Totalt Umeå

Juryns motivering: ”Mycket har hänt i Umeå. På tre år har bl a två tidningar slagits ihop, websajter och radioförsäljning integrerats. De har gått från annonsproduktion till medieproduktion över flera huvudmedier. Under dessa år och fram till och med nu i år ökar Totalt Umeå mer än branschgenomsnittet. Ett av flera framgångskoncept har varit att alla säljare säljer allt.
Därför är Totalt Umeå en av kandidaterna till Årets Annonsorganisation.”

– Vi är ju lite unika med det här i Umeå, att här säljer alla allt. Det innebär att kunden får en kontaktperson, som hjälper dem med tidning, radio och webb. Det blir tryggare och enklare för kunden och mer effektivt för oss, säger Peter Öystila, företagsmarknadschef på Totalt Umeå.

Peter Öystila säger att Totalt Umeå haft en fantastisk utveckling i Umeå och har 82 procent av hemmamarknaden. Utbildning och erfarenhet är framgångsfaktorerna.

– Vi har jobbat hårt med utbildning och haft turen att få behålla många av våra säljare.

Organisationen har också en princip som säger ”Först arbete, sedan nöje”.

– Det innebär att vi ska jobba hårt när vi jobbar, och sedan ska vi ha kul.

Annonsdax

Juryns motivering: ”På mindre än 4 år har från ”ingenting” skapats ett av Sveriges tunga säljbolag med drygt 40 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. I sin portfölj har man ett 20-tal olika uppdrag fördelat på tre olika tidningar och ett samannonspaket med tre olika mediekanaler. Annonsdax arbetar bl a med kvällspress. Inom detta område har de lyckats öka försäljningen kraftigt trots vikande investeringar i kvällspressen detta år.
Därför är Annonsdax en av kandidaterna till Årets Annonsorganisation.”

– Vi är privilegierade som får jobba med starka varumärken, men vi är också väldigt fokuserade på projekten och vi jobbar med varje projekt utifrån dess unika förutsättningar, säger Magnus Enbacka, vd på Annonsdax

– Vi har ju många ben att stå på men kvällspress är det dominerande.

Blir ni stressade när kvällspressen tappar upplaga?

– Nej, vi upplever Aftonbladet som ett extremt starkt varumärke. I de projekt vi ansvarar för tycker vi oss se att företaget är på uppgång snarare än motsatsen.

Det är tredje gången som Medievärlden/Pressens Tidning premierar de främsta insatserna inom dagspressen. Priset Årets Dagstidning delas ut i sju klasser. Vinnarna presenteras onsdag 26 september, i samband med Tidningsutgivarnas Branschdagar i Örebro.

I juryn: Johan Drakenberg (ordf), konsult, Anders Abenius, chef för OTW Communication, Louise Fallenius, printchef på Carat och Alexander Eriksson, projektledare på Scream mediebyrå.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev