Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Årets annonsorganisation: Bladet, Corren och NT nominerade

Publicerad: 2 oktober 2006, 07:47

På onsdag den 4 oktober avgörs Pressens Tidnings stora tävling Årets Dagstidning, i sju klasser. I fjol gick priset i klassen Årets annonsorganisation till Eskilstuna-Kuriren. I år står det mellan Aftonbladet, Östgöta Correspondentens bostadsgrupp och Norrköpings Tidningar.


Juryns motivering för Aftonbladet:
”Med 20 procents omsättningsökning tre år i följd bevisar man effektivt att print lever och har hälsan i en allt tuffare konkurrens om mediainvesteringarna.”
– Vi har jobbat extremt hårt internt med att utveckla försäljningsteknik och mediekompetens, säger Anna Ericson, försäljningschef för Aftonbladets printprodukter.
– Sedan har vi förmånen att finnas inom mediehuset Aftonbladet, där vi inte ser varandra som hot. I stället stärker vi varandras varumärken.
– Vi är duktiga på att hitta nya typer av annonsmarknader. Dessutom, vi har fått 12 nya bilagor. Och nu i dag en ny tidning, punkt se, med annonser som vänder sig till en ung målgrupp.

Juryns motivering för Östgöta Correspondentens bostadsgrupp:
”Corren satsade på ny organisation och systematisk branschbearbetning för att öka säljet i en allt hårdare konkurrens. På bostadssidan gick det särskilt bra.”
Corren har en branschindelad säljorganisation för att, som tidningens vd Renée Mohlkert säger, få bättre fokus och grepp om marknaden.
– Bostadsmarknaden är angripen av konkurrens av ett antal gratistidningar.
Nu har kunderna testat och kommit tillbaka till Corren alternativt stannat kvar med sina annonser i morgontidningen.
Bostadsgruppen består av sex säljare under ledning av Lars Sidbo, som varit med sedan starten 2002-2003.
I fjol ökade försäljningen med 23 procent, hittills i år är ökningen 26 procent.
– Och de satte ett skyhögt mål för september. Det har de nått, berättar en hörbart  glad Renée Mohlkert.

Juryns motivering för Norrköpings Tidningar:
”Norrköpings Tidningar satsade rejält på utbildning av sina annonssäljare, samtidigt som man krävde hårdare jobb och bättre resultat. Organisationen svarade på utmaningen genom att öka med 10 procent.”
Theo Blanco, annonschef:
– När jag började i juni 2005 frågade jag alla säljare vilken budget de hade och fick svaret 3 procent. Som den självgode amerikan jag är höjde jag ribban till 10. De fick krav på sig.
Theo Blanco förklarar framgången dels med utbildning, dels med det nya sättet att sälja, i paket för morgontidning, gratistidning,  och att det givit kunderna resultat. Den lokal säljorganisationen har ökat hela 16 procent.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.