Medievärldens arkiv
Är REKO RekOs tidning, Jakob Falkerby?
Publicerad: 4 september 2008, 11:47
På måndag kommer första numret av magasinet REKO. Chefredaktör är Jakob Falkerby. 1 november startar Reklamombudsmannen, RekO, sin verksamhet.
Ämnen i artikeln:
Sveriges Television– Nej. Vi är ett magasin för den som är intresserad av hållbar konsumtion och livsstil. Bakom REKO står Krav. Vi bestämde oss för namnet på vårvintern och det var väl i samma veva som vi hörde talas om diskussionen om Reklamombudsmannen. Vi har PRV-beslut på namnet.
Finns det inte risk för att ni kommer att bli hopkopplade med RekO?
– Eftersom vi gör en publik tidning som kommer att säljas i handeln tror jag inte att den risken är särskilt stor.
Finns det plats för ytterligare ett magasin med eko-inriktning? Under året har ju bland annat ETC startat Kloka hem och LRF Ecoqueen.
– Det är ett jättebra att det kommer flera, jag tror att vi kan ge draghjälp åt varandra. Vi tänker göra REKO som ett livsstilsmagasin, där hållbarhetstänket finns med som en naturlig del. Jag tycker att en del tidningar gör det väl enkelt för sig. I dag kan människor mycket om de här frågorna.
I din ledare skriver du bland annat att ”innehållet i REKO ska upplysa dig – inte ge dig dåligt samvete”. Vad menar du med det konkret?
– Att de som läser tidningen inte ska känna sig som dåliga människor bara för att de inte ställer om hela sin livsstil. Vi vill inspirera dem till att göra små förändringar, till exempel att åka mer tåg istället för bil.
På vilket sätt tar du själv ansvar för miljön?
– Jag försöker bland annat äta mer vegetariskt och letar efter fisk som inte är hotad. Och så använder jag bilen så lite som möjligt.
Tidningen REKO ska ges ut fyra gånger per år. Den produceras av KRAV i samarbete med Redaktörerna. Tidningen kommer att säljas i cirka 800 Coop-butiker och 350 kiosker och bensinmackar. Första numret trycks i en upplaga på 50 000 exemplar.
mvredaktion