onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”Är reklambranschen extra duktig, Morgan Öberg?”

Publicerad: 13 september 2008, 08:31

Den årliga analysen av byråbranschen visar att intäkterna under 2007 ökade med nästan 11 procent, betydligt mer än medieinvesteringarna i stort på 5,6 procent. Reklamförbundets informationschef Morgan Öberg kan tillsammans med majoriteten av byråerna vara nöjd med ett rekordår.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Med tanke på resultatet, är ni särskilt duktiga?

– Nej, det tror jag inte.

Du har chansen att skryta…

– En av förklaringarna är att man satsar mer på medier som inte kostar pengar. Man betalar för konsulttjänster och råd. Det visar också den stora tillväxten för webbyråerna.

Prognosen för 2008 är att tillväxten i medieinvesteringarna stannar av, 2009 blir det nolltillväxt. Är era medlemmar förberedda?

– Vi gör en snabbenkät bland medlemmarna som inte är analyserad färdigt än, men intrycket av den och av samtal är att de flesta tror på oförändrad verksamhet eller en ökning. Man kommer att satsa på reklam och kommunikation. Det är känslan vi har just nu.

– Men det är svårt med konjunkturen. Och medielandskapet ritas om och ändrar karaktär. Sociala medier ökar, sökord likaså.

De nya medierna kostar inget eller lite. Därför kommer en större del av omsättningen att gå till byråerna, mindre till medierna och till produktion av material.

Clas Collin, som gjort analysen av branschen kommer fram till att en byrå inte ska vara liten och den ska vara specialiserad.

– Ja, det ligger mycket i det. Det är svårt att vara trovärdig om man är få och säger att man är bra på allt.
– Det är viktigt med spetskompetens.

Din egen favoritkampanj 2007?

– O, det är Försvarsmaktens, både den i fjol och den i år. Gjord av DDB.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev