Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Är ni nöjda med Orvestosiffrorna, Kalle Jungkvist?

Publicerad: 6 maj 2009, 09:55

Aftonbladet hade 3 247 000 unika individer per vecka i mars, enligt Orvesto Internet. En ökning med 115 00 från februari.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionAftonbladetFacebookAftonbladet.seOrvesto Internet

– Det är ju otroligt, det är en ökning med 115 000 i nettoräckvidd per vecka sedan i februari, säger Kalle Jungkvist som suttit i möte hela dagen och hunnit ta del av statistiken.

Vad gör ni?

– Vi jobbar på som vanligt, med ständiga förändringar och förbättringar i det lilla. Vi har sett en kraftig ökning av trafiken under första delen av året, och vi ökar avståndet till konkurrenterna.

Ger det här pengar?

– Det är klart att når vi fler kan vi öka intäkterna, både genom att höja priserna och genom att hitta tydligare målgrupper.

Nu når ni 45,4 procent av befolkningen, vad är målet?

– Vi har inte något sådant mål, men det skulle ju inte vara fel att nå halva Sveriges befolkning. Vi har ju tidigare framför allt använt Kia Index men kommer nu att gå över mer till unika individer.

I morse skrev vi om att Facebook gått om Aftonbladet enligt Google Trends, är det ett smolk i glädjebägaren?

– Google Trends litar vi inte på. Det visar att vi skulle ha minskat, vilket går rakt mot både Kia Index och Orvestos mätningar.

Men om det faktiskt skulle vara så att Facebook är större?

– Det har jag inga synpunkter på. Sajten är rimligen mycket stor och huruvida den är större än oss kan jag inte bedöma eftersom de inte anslutit sig till Kia Index eller Orvesto Internet.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News