Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Är det miljövänligt att satsa på Almedalen, Mikael Salo?

Publicerad: 24 mars 2009, 12:45

MiljöAktuellt och IDG satsar rejält på Almedalen i sommar. Chefredaktör Mikael Salo räknar med stort intresse.


Ämnen i artikeln:

IDGSveriges Television

–    Om man åker till Gotland bör man åka med långsamma färjan och undvika snabbfärjan och flyget, som har mest miljöpåverkan. Vi kommer bland annat att fråga politikerna som är där om hur de transporterat sig.
–    Är så många samlade på samma plats är det onödigt att samla dem igen någon annan stans.

Är det första gången ni satsar på Almedalen?

–    Ja, det är det.

Det är massor med folk och många som vill höras. Kommer ni att nå igenom?

–    Det hoppas vi. Vi tror på det här, intresset är stort.

Hur vet ni det?

–    Vi var där och rekade i fjol.

MiljöAktuellt kommer att ha en utomhusscen och ett utställningstält på kajen bredvid kallbadhuset. Ukomhusscenen har plats för 400.

400 – det här tror ni verkligen på?

–    Absolut.

Var kajen bästa platsen?

–    Det var den bästa platsen bland dem vi kunde få.

Är det första gången IDG satsar så här stort också?

–    Ja. Computer Sweden har varit där tidigare och vi arrangerade några seminarier i fjol, men inte så här stort.

Vilken budget har ni?

–    Det kan jag inte säga, det får affärschef svara på.

Gör ni andra vinster än att få upp miljöfrågorna till debatt?

–    Rent publicistiskt flyttar vi hela redaktionen till Almedalen. Vi kommer att göra två dagliga nyhetsbrev på nätet. I det nummer av tidningen som kommer ut precis före Almedalen gör vi en specialsatsning.

Är programmet för Almedalsveckan klart?

–    Vi håller på med det nu. Scenen kommer att vara öppen, det vill säga att vem som helt med ett seriöst syfte är välkommen dit.
–    Och så har vi ett eget program, med politikergrillningar bland annat.
–    Frågorna är otroligt heta nu.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

IDGSveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.