Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Är det lättare att förstå EU i serieform, Erik Nylund?

Publicerad: 26 maj 2009, 09:58


Helsingborgs Dagblad har intervjuat förstanamnen i partierna inför EU-parlamentsvalet - och gör ut dem i serieform av nyhetsgrafikern Erik Nylund. Först ut var Marita Ulvskog och Marit Paulsen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

–    Ja, det är vår ambition att det ska bli läst. Och att man ska förstå mer av EU-valet i sin helhet.

Har ni fått läsarreaktioner?

–    Inte vad jag känner till.
–    Vi har framför allt vänt oss till unga läsare. Vi  har haft två utgångspunkter: Att folk tycker att EU är tråkigt och fyrkantigt; och att vi måste tänka i nya banor när vi gör tidningen, till exempel använda mer grafik.

När fick ni idén?

–    För ett par månader sedan, när vi hade ett möte om EU-valet. Det var reportern Peter Ferms idé att vi skulle göra det i serieform. Han tänkte först att vi skulle engagera en serietecknare. Men jag sa, att det där kan jag göra.

Det var ju klokt med tanke på resultatet. Hur många intervjuer blir det?

–    Nio. Vi intervjuar förstanamnen, i de stora partierna, och i Piratpartiet, i Sverigedemokraterna och Feministiskt Intiativ.

Kan ni använda serieformen i fler sammanhang?

–    Jo, fler ”tråkiga” områden – ett sätt att tackla dem är att generellt tänka mer visuellt.
–    Kanske är den här formen körd nu. Men det är rätt att tänja gränserna. Man måste tänka nytt, journalistiskt och grafiskt.

Vad har ni fått för reaktioner internt?

–    De som sagt något är mycket nöjda.

Har politikerna ni intervjuat hört av sig?

–    Inte vad jag vet. Vid intervjun fick de veta att vi skulle testa ny grafik. Det tyckte de var kul.

Är du klar med alla serierna (fem återstår att publicera)?

– Inte de tre mindre partierna. De sewrierna blir mindre, fyra rutor var.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.