Medievärldens arkiv
Appelbergs redaktörer vässar hemsidor
Publicerad: 3 november 2008, 07:24
Stampens kundtidningsföretag Appelbergs samlar internetverksamheten för att erbjuda varjehanda företag hjälp att öka trafiken.
Går det att tjäna pengar på internet?
De flesta nyhetsmedier saknar en fungerande affärsmodell. Bara de största, som Schibstedkoncernen med döttrar – som Aftonbladet – klarar att vara lönsamma på nätet, och klarar det bra.
Men att hjälpa andra är en framkomlig väg. Kundtidningsföretaget Appelbergs har sedan länge en internetverksamhet, men renodlar den nu. Tio personer kommer att jobba uteslutande med innehåll på kundernas hemsidor. Största kunden är Microsofts svenska hemsida. Sex personer arbetar kontinuerligt med det uppdraget.
Jonas Sandberg är chef för Internetredaktörerna.
Har ni några konkurrenter?
– Inga. Men de traditionella kundtidningsföretagen lär inte sitta bakåtlutade.
Kunder?
– Alla företag som har hemsida. Den måste ge något för affären.
Skulle ni kunna arbeta för någon mindre nyhetssajt om den vänder sig till er?
– Absolut.
{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=1}
mvredaktion