Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Annonsraset fortsätter för danska tidningar

Publicerad: 29 september 2010, 05:38

De danska dagstidningarna fortsätter tappa. Efter ett tapp på nio procent årets första sex månader har de inte längre störst marknadsandel.


I Sverige pekar annonskonjunkturen uppåt. Men så är det inte i vårt södra grannland.

Den danska annonsmarknaden minskade med två procent första halvåret i år jämfört med samma period i fjol. Den totala omsättningen för januari till och med juni ligger nu på fem miljarder danska kronor. Det visar nya siffror från Dansk oplagskontroll.

Dagspressen får en knapp miljard av dessa pengar.

TV får nu mest annonspengar. Efter en tillväxt på fyra procent var intäkterna över 1,1 miljard danska kronor.

Lokal och regional veckopress har försvarat sin position hyfsat och är nu Danmarks näst största medieslag utifrån ett annonsörperspektiv.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev