Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Anders Ahlberg: Trondaffären är inte ett hot mot grävandet

Publicerad: 15 september 2007, 14:25

Det har utbrutit en yrkesdebatt i kölvattnet av Sefastsson-affären, på temat att det som hänt är ett grundskott mot den undersökande journalistiken. Publicistklubben har till exempel bjudit in till debatt på måndag med det som ämne: "Efter Trond-affären - överlever grävjournalistiken?"
Frågan är lätt absurd.


TROND SEFASTSSONS tillkortakommanden och dåliga omdöme är hans. Någon systematik kopplad till övrig resurskrävande, undersökande journalistik finns inte. Det grävande som görs på Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio och många andra redaktioner påverkas inte det minsta.

Att påstå något annat bär fullständigt fel. Som om företagsledande vore omöjligt på grund av Joachim Poseners brott, eller att plastikkirurgi inte kunde utövas längre på grund av Carl Troilius övergrepp.
Så är det naturligtvis inte.

TANKEVURPAN kommer sig av att många journalister uppenbarligen likställer grävande journalistik med den som görs för TV.

I den mån Sefastssons agerande problematiserar något så är det vissa aspekter av just journalistiken för TV:

O De grävande TV-reportagen är inte sällan subjektiva, i vinkling och tendens. Det laddar känslan hos tittarna, men går ut över balansen.

O Den grävande TV-reportern och TV-reportaget blir därför en maktfaktor. Genomslaget är så stort att det kan leda till resultat som reportage i kyligare, mer reflekterande medier aldrig skulle få.

O De ledande reportrarna blir kändisar. Det ger möjlighet att tjäna pengar på kringuppdrag.

O Redaktioner/reportrar/team arbetar självständigt, ibland till och med självsvåldigt. Det beror såväl på deras maktposition som på slimmade organisationer.

ETT GRUNDLÄGGANDE problem, som förstärker fenomenen ovan är att utgivarskapet i tv är så svagt.

Så istället för att diskutera grävjournalistiken vore det rimligt att nagelfara journalistiken för TV.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev