Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Anders Ahlberg: Ta rygg på Rupert Murdoch

Publicerad: 18 maj 2009, 09:39

Affärsmodellen med gratis på nätet håller inte. Rupert Murdoch tänker ta betalt på sajterna. Och när någon av de allra största agerar kan det leda till att fler vågar ta steget, skriver Medievärldens chefredaktör Anders Ahlberg.


Rupert Murdoch har rätt. Den djupa krisen har det goda med sig att frågan om gratis på och via nätet ställs på sin spets.

Fram till nu har gratisfolket fått lov att göra frågan om fritt eller inte till en generations- och kulturfråga. Pirate Bay-rättegången bär syn för sägen.
Pengarna har funnits därför att betalning kommit från annat håll, för innehållet från andra kanaler, för brukartiden från annat arbete.

Nu när pengarna från andra källor sinar klarnar korvspadet.
Affärsmodellen med gratis på nätet håller inte. Rupert Murdoch tänker ta betalt på sajterna. Och när någon av de allra största agerar kan det leda till att fler vågar ta steget.

Två viktiga omständigheter:
För det första: Gratismarknaden bär den som är först, inte fler.
Detta gäller såväl nätet som på papper. Metros kris visar att till och med ettan har så små marginaler att det är svårt att ta sig igenom en lågkonjunktur.

För det andra: Omsättningen på gratismarknaden är radikalt mycket lägre.
Metro Sverige har en räckvidd på 1,6 miljoner och omsatte 680 miljoner 2008.
Aftonbladet.se har en räckvidd på 3,2 miljoner och omsätter 305 miljoner 2008.

I båda fallen är de ohotade på sina marknader. Tvåan är långt, långt efter.
Ställ deras omsättning mot den prenumererade morgonpressen:

Ett enda exempel, Södermanlands Nyheter har en räckvidd på 57 000 och omsätter 120 miljoner.

Det ger en omsättning per ”läsare”:

Aftonbladet.se – 95 kronor

Metro – 425 kronor

Södermanlands Nyheter – 2105 kronor

Metro och i än högre grad Södermanlands Nyheter får lägga en del av sina intäkter för att nå läsaren. Men skillnaderna i resurser för att bedriva journalistik är ändå mycket stor.
Rupert Murdoch tänker ta betalt. Vem tar det första steget i Sverige? Aftonbladet gör det redan i viss mån med sina plustjänster och behöver för övrigt inte som etta. Dn.se och svd.se är för svaga på sina marknader.

Den starka regionalpressen får gå i bräschen.

(Publicerad i Medievärlden 5/09)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.