Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Almedalen; onsdag: Kommersiell yttrandefrihet, lyx och onani

Publicerad: 6 juli 2006, 08:11

Vid en kvällsdebatt om sexualisering av det offentliga rummet dryftades uttrycket kommersiell yttrandefrihet. Orwellianskt nyspråk ansåg konsumentföreträdaren, en del av grundlagsfäst yttrandefrihet menade reklamförsvararen.


Sveriges Annonsörer och Sveriges Reklamförbund ordnar mingelkvällar med förtäring och debatter under Almedalsveckan. Onsdag kväll mötte Monique Wadsted, advokat och styrelseledamot i Bitos, Jan Bertoft som är generalsekreterare i Sveriges Konsumentråd. Ämnena var sexistisk reklam och sexualisering av det offentliga rummet.
Monique Wadsted tyckte att den sexistiska reklamen minskat i omfattning och att ERK, Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam, gör en bra, självsanerande insats.
Jan Bertoft menade att det var skräp att antalet anmmälda kampanjer till ERK (cirka 220 stycken under både 2004 och 2005) inte minskat. Det tydde på att självsaneringen behövde starkare påföljd, exempelvis böter. Förbud trodde han inte på; motivationen är högre vid självsanering.

Erotik
Beträffande sexinslag i det offentliga rummet, på gator och torg, ansåg Monique Wadsted att underkläder och parfym måste få säljas med viss nakenhet. Dessa varor handlar till en del om erotik och företagen måste få kommunicera sina varor. Det är viktigt att värna den kommersiella yttrandefriheten.
Jan Bertoft reagerade:
– Yttrandefrihet är en demokratisk rättighet för medborgarna. Det är orwellianskt nyspråk att påstå att reklam ska ingå i yttrandefriheten, ett sätt att tänja på gränserna. Företag ska ha rätt att kommunicera, men kalla det inte yttrandefrihet. Skilj på köpt och fri information.

Commercial speech
– Vi jurister resonerar inte så, svarade Monique Wadsted. Det finns inget bra svenskt uttryck men på engelska säger man commercial speech. Otaliga konventioner har slagit fast att denna ingår i yttrandefriheten; inte i dess kärna men likväl i yttrandefriheten.
Monique Wadsted föreslog också andra vägar – exempelvis via brottsbalk och marknadsföringslag – för att få bort pornografiska bilder ur gaturummet. Dessa vägar bör prövas innan riksdagsledamöter och andra ger sig på grundlagen.

Stor annonsör
Jens Spendrup, som presenterade sig som en stor annonsör, undrade om detta var ett stort samhällsproblem eller om han kom från en annan planet?
– Jag tycker detta är ett lyxproblem – men jag gillar lyx och därför är jag här i kväll, förklarade han.
En man bland åhörarna ansåg att debatten beror på att ”vi lever i en tid av moralpanik”.

Anorexi
En ung kvinna i Fi-märkt t-tröja berättade att reklambilderna har effekter. När hon var 17 år och led av anorexi hade hon bilder av smala fotomodeller på väggarna hemma.
– Det kanske är ett lyxproblem, men det är ett reellt problem.
Mot slutet av debatten berättade Jens Spendrup, med tanke på vilken information man kan få i det offentliga rummet, att han under förra Almedalsveckan gått på ett Fi-seminarium och lärt sig hur kvinnor gör när de onanerar.
Detta sistnämnda uttalande – apropå innehållet i det offentliga rummet – är det som jag hittat flest citat om på olika almedalsbloggar efter debatten.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev