Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Almedalen; onsdag: Barn blir varumärkeslakejer på nätet enligt forskare

Publicerad: 5 juli 2006, 21:27

Sverige Konsumentråd har KO-anmält två fall av nätreklam riktad till barn. Om inte dessa godis- och glassförsäljare snabbt skärper sig bör ett förbud övervägas anser konsumentorganisationen.


Ett fall som gått till Konsumentombudsmannen för prövning gäller en webbsida hos Karamellkungen. Där lär sig barn via en spökhistoria att godisförtäring kan hjälpa i svåra situationer.
Det andra KO-fallet gäller en sida hos Hemglass där barn uppmuntras att begära e-postmeddelanden från företaget.
De två fallen är inte isolerade. En färsk rapport av medieforskaren Helena Sandberg vid Lunds universitet redovisar åtskilliga exempel från en vecka hösten 2005 på att godisföretag  och andra arbetar på att knyta långvariga relationer till barn genom att lansera klubbar, spel och tävlingar. Reklamkomponenterna beskrivs som smygande, dolda och otydliga.
– Man gör barn till varumärkeslakejer, sade Helena Sandberg. Ja, det kan tyckas vara hårda ord, men de går ju industrins ärenden.

72 procent
Sveriges Konsumentråd har även låtit göra en undersökning av allmänhetens inställning till nätreklam riktad till barn under 12 år. 72 procent (av 1066 tillfrågade) anser att sådan reklam bör förbjudas.
Advokat Monique Wadsted, styrelseledamot i sajtägarnas branschorganisation Bitos, var inte imponerad av undersökningen. Frågor om barn väcker alltid starka känslor samtidigt som det finns en utbredd opinion mot reklam i Sverige.
– Även barn är konsumenter. Det är inte förbjudet att sälja godis och då måste företagen också få berätta att det finns olika sorter. Man ska inte ändra i grundlagen på grund av enstaka övertramp.

Välkommen undersökning
Stina Honkamaa, vd på mediebyrån Carat, tyckte att undersökningen var välkommen.
– Det ska vara tydligt att reklam är reklam och det är det inte här. Om era fall klandras av KO så kommer det att bli en skärpning. Förbud lönar sig inte, det kan lätt kringgås.
– Det finns oerhört mycket pengar att tjäna på nätet för aktörer som Schibsted och Bonniers, samtidigt som dagstidningarna går ner. Det är bra med debatt, jag tror inte att företagen vill vara oetiska.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev