Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Almedalen; fredag: Tänk inte på att drunkna, prata på i stället

Publicerad: 7 juli 2006, 09:02

Efter en vecka i Almedalen vill Torbjörn von Krogh ha mer - inte mindre - av möten med samtal om politik, medier, samhälle, liv.


Det har talats mycket i Almedalen om att evenemanget har passerat sin kulmen. Blir det större kommer det att implodera; i framtiden kommer partierna att göra sina utspel på sina hemsidor och gå förbi det nyhets- och pratminusjagande reporterföljet. Behovet av åsiktstorget tynar bort.
Jag är inte så säker.

Visst, torget ser annorlunda ut än det gjorde i antikens Hellas. Men vem vill ha agoran kvar där bara fria män fick tala; inga kvinnor och inga slavar?
Torget består av partikanslier med kalkylerade presentationer, tajmade för maximal effekt och tryfferade med lämpliga enkätundersökningar. Av lobbyspecialister som bjuder sina tjänster till innehavare av olika plånböcker (men som också gläntar på locket till lådan med påtryckarknepen). Av tunga intresseorganisationer med vita tält, stora megafoner och horder av t-tröjeklädda trycksaksutdelare.
Men också av barfota idealister med rastaflätor. Av små organisationer med stora budskap. Av semesterfirande och samtalslystna medmänniskor. Medborgare.
Plus glimten-i-ögat evenemang som brandtalsbingo, fördomsbibliotek och retorikboxning.

Det har gjorts utspel om stort och smått i Almedalen. Välskräddade undersökningar med konkreta siffror passar bra i korta nyhetsinslag. Men det har också förts långa diskussioner med både nyanser och komplikationer i kyrkor, stenhus från 1225 och nybyggda högskolesalar.
Människor har mötts som annars aldrig talar med varandra. Åsikter har brutits; empati har flödat. Det vore synd om allt detta skulle försvinna bara för att höga potentater tycker det uppstått för mycket ”tingel-tangel”.

Det är som med tv. Vissa skäller på mediet för att det huserar exploaterande dokusåpor men nämner inte nyttan Uppdrag granskning och Kalla fakta. I Almedalen skälls det på ytliga pr-aktiviteter och rosévinsmingel medan de insiktsfulla samtalen tyvärr glöms bort.
Likadant är det i bloggandet runt om i dalen. Här finns flera försök med sekundsnabba mikronyheter om fläckar på någons skjorta. Men också reflekterande impressioner, exempel på almedalsbloggen.se. Det är inte farligt med mångfald, även om det kanske känns ovant för en del.

Många har varit i Almedalen denna heta sommar. Men många fler skulle haft utbyte av närvaro. Tag mediefrågorna, som jag försökt bevaka något under veckan.
Många fördomsfulla beskrivningar av nyhetsmediernas drivkrafter och sätt att fungera har spridits från otaliga podier. Ett exempel är Grön ungdoms språkrör Alexander Chamberland som tvärsäkert slog fast att vinstmaximering är mediernas enda ledstjärna i dag och att detta är en stor förändring från urminnes tider (1970-talet).
En avsändare med kunskap om hur medier fungerar (exempelvis medieforskarna som inte längre har Demokrativeckan i Sundsvall som forum för att sprida sina rön) borde självklart vara på plats för att fördjupa och nyansera dialogen. Och varför inte Tidningsutgivarna och Publicistklubben? Här finns oändliga möjligheter att dryfta förtroende och etik i praktiken.

En positiv sak var dock att andra ibland framhöll andra sidor av nyhetsmediernas funktion än sexsensationer. På Sekos seminarium om tystnaden på jobbet gavs det ena exemplet efter det andra på hur missförhållanden åtgärdades efter inslag i tv eller artiklar i tidningen. (Några debattdeltagare var dock förvånade över att nyhetsredaktioner kunde göra sådant av egen kraft, ”spontant”, utan att ha blivit ditkallade av någon part?)
Jag har tidigare hört argumentet att Tidningsutgivarna skulle ”drunkna” i Almedalen. Jag tycker det är en felaktig metafor, detta att simma i upprört åsiktshav. Slå i stället upp några solstolar på stranden, njut av pratstunder med medborgare som strosar förbi, och ta ett dopp bland åsiktsböljorna då och då – när simförmågan känns betryggande.
TORBJÖRN von KROGH

PS Det är kul att se att DN satsat på kreativ närvaro i Visby med analyser, nyheter, retorikindex och Alma i dalen. SvD har för ovanlighetens skull inte märkts på samma sätt, trots bildspel och video. Även Martin Jönsson måste kanske vara ledig ibland. DS

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev