Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Ahlberg/onsdag: ABs kampanj är klockren – men funkar löpet?

Publicerad: 27 maj 2009, 10:00

Kan man köpa röster till EU-valet som Aftonbladet ger sig ut och gör?
Och en ännu hetare fråga, i alla fall inne i branschen, kan man sälja tidningen med ett löp med låg grad och lång text.


Själva saken är självklart olämplig – och kul! Att behöva muta folk till valurnorna är som en blandning av Åsa-Nisse-Småland och Mark Twains USA sent 1800-tal, där inga tjuvknep förblir oprövade.
Ni ska upp ur sofforna – om vi så ska betala er för det. Klockren kvällstidningskampanj, skötta av två riktiga proffs på området, Ebba von Essen och Kai Rehn.

Lanseringen med löpet är ett större vågspel.
Kvällstidningarnas löpsedlar är landets i särklass kraftfullaste tryckta medium, lästa av en majoritet i landet. Hur många gjorde som jag, stannade upp på tio meters håll i morse, och kände sig av nyfikenhet tvungen att gå fram och läsa?

Jan Helins text är bra, en klassisk, väl skriven kvällstidningstext, med en ironisk tvist som är något av det svåraste man kan ge sig på – särskilt när läsarna egentligen inte tycker sig ha tid. Kopplingen till forna dagars myndighetsmeddelanden till befolkningen funkar ju bäst på oss äldre.
Och layouten med de små graderna och den lilla bilden på Helin ett grafiskt brott mot traditionen.

Det kan fungera. Imorgon vet Aftonbladet när de första säljsiffrorna är klara.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.