Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Aftonbladet TV7 satsar på nyheter och livsstil

Publicerad: 3 oktober 2006, 13:24

Aftonbladets tv-kanal börjar sända på måndag. Drygt 1, 7 miljoner hushåll kommer att kunna ta del av en intensiv nyhetsbevakning mellan lättsmälta livsstilsprogram. Den nya kanalen får en framskjuten plats i tidningens tablå.


Till nyhetsbevakningen tar den nya tv-kanalen hjälp av Aftonbladets redaktion. Mellan klockan 17 och 21 blir det åtta direktsända tiominuterssändningar.
– Vi ska ha mer nyheter än någon annan svensk kanal, mer än SVT, mer än TV4, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.
– Nyheterna ska vara Aftonbladska, det ska vara viktigt, roligt, spännande och överraskande.
Programmen mellan nyheterna ska fokusera på nöje, livsstil och upplevelser i största allmänhet.
– Vi kommer att ha väldigt mycket egenproducerat material för en nystartad kanal i den här storleken, säger Anders Gerdin.

Tillförordnad vd blir Mats Eriksson och Jakob Andersson blir programchef. Till programmen har Aftonbladet plockat hem en del profiler från andra medier, det blir en talkshow med Fredrik Virtanen, mode med Sofi Fahrman, Sex med Linn Heed, och hälsoprogrammet Balans med Shirin Rågby Djavidi som hjälper kändisar och vanligt folk att komma i form. Vidare kommer Harald Treutiger att ha ett frågeprogram som heter Koden. De inköpta produktionerna går i samma stil, med program som Sex TV, Brölloppslycka, Design Star och World’s most extreme homes.
Målgruppen för den nya tv-kanalen är den moderna storstadsmänniskan i åldrarna 15 – 44 år.
– Men inte bara i storstäderna, även urbana, moderna människor i Örebro, Norrköping och Karlstad, förklarar Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

Kanalen distribueras via det digitala marknätet, samt via Com hem, UPC, Canal Digital och Tele2 Vision. Den når 1 745 000 hushåll, eller 3 664 500 individer, vilket motsvarar 48 procent av ”multikanaluniversum”, enligt Anders Gerdin. Aftonbladet kommer att lyfta fram TV7-tablån i sina tryckta tidningar, så att den får samma utrymme som de fem stora kanalerna.
– Det är det mest effektiva sättet att få nya tittare, säger Anders Gerdin.
I Aftonbladets egen tv-bilaga som når 1 182 000 läsare klämmer tv7 in sig på samma uppslag som kanalerna 1 – 5.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.