Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Aftonbladet största affären med Newspilot

Publicerad: 11 september 2007, 05:49

Mediehuset Aftonbladet köper Newspilot och Infomaker får sin största kund hittills på det redaktionella systemet. Aftonbladet köper en företagslicens, hur många som kommer att arbeta i programmet är än så länge en öppen fråga.


Aftonbladet med papper, webben, Punkt Se och TV7 är Sveriges största mediehus. Affären är också Infomakers största med Newspilot.  Vd Peter Månson avslöjar dock inte priset.

Om ett par veckor börjar Infomaker att installera programmet och räknar med att vara klara i januari. Det kommer succesivt att tas i drift. Hur många som kommer att använda det till slut ska få ge sig.
– Ju fler desto bättre, säger Peter Månsson. Det är upp till de olika redaktionerna att bestämma.
Det är därför inte heller klart hur installationen kommer att se ut. Det beror på hur många funktioner användarna önskar sig.

Newspilot ska fungera med Aftonbladets annonssystem MPress annons, utmatningssystemen på de olika tryckerierna och med webbpubliceringssystemet Esenic.

Installationen kommer att kräva serveruppgradering, räknar Peter Månsson med. Den affären gör Aftonbladet med sin ordinarie serverleverantör.

Utbildningen av användarna kommer att bli omfattande. Infomaker kommer att använda sig av en partner för att klara den.

Newspilot används av såväl stora som små medieföretag, nyligen har Sydsvenskan och Östra Småland valt systemet.

Infomaker säger sig ha ytterligare två kunder klara, utöver Aftonbladet. Vilka det är vill man inte berätta än.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev