Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 15 september 2014, 10:38
Reklamombudsmannen fäller Aftonbladet för en länk i en redaktionell artikel med rubriken "Viaplay sänder F1 gratis i helgen".
Ämnen i artikeln:
ReklamombudsmannenArtikeln, som publicerades på Aftonbladets sajt i april, handlar om det nya svenska Formel 1-hoppet Marcus Ericsson och avslutas med en länk till registreringen för tv-tjänsten Viaplay.
Reklamombudsmannen skriver att länken som finns i texten registrera dig här huvudsakligen har ett kommersiellt syfte och därför borde ha varit markerad som reklam. Det är den dock inte, och länken ligger i direkt anslutning till artikeln och har samma utseende som text och länkar i artikeln.
”Reklamombudsmannen finner att länken i artikeln inte uppfyller kravet på reklamidentifiering. Den strider därmed mot artikel 9 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Artikeln i övrigt bedöms inte som kommersiell marknadsföring och anmälan avvisas därför i denna del.”, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.
Axel Andén
Ämnen i artikeln:
Reklamombudsmannen