Medievärldens arkiv
Aftonbladet bildar nya affärsområden
Publicerad: 16 september 2008, 11:59
Niklas Silow blir chef för affärsområdet Mobil. Samtidigt slås papperstidningen och aftonbladet.se samman till ett bolag. Tanken är att man genom att riva bolagsgränserna ska utveckla såväl journalistik som affärer.
Papperstidningen och aftonbladet.se kommer även fortsättningsvis vara två separata organisationer med två chefredaktörer och ansvariga utgivare. Men de ska öka dagens samarbete ännu mer.
– Aftonbladets nya gemensamma mediehusstrategi innebär också att vi kastar ljus över det faktum att journalistik genererar nättrafik som i sin tur skapar stora ekonomiska värden, säger Jan Helin, chefredaktör för papperstidningen i ett pressmeddelande.
Idag använder cirka en tredjedel av Sveriges befolkning någon av Aftonbladets produkter varje dag. Inom två år ska fyra av tio svenskar möta våra produkter dagligen, säger Carl Gyllfors, Aftonbladets koncernchef och vd.
Koncernen är nu uppdelad i fyra affärsområden.
Kvällstidningen, Nya Medier, Tillväxtmedier samt Mobil. Niklas Silow blir affärsområdeschef för det sistnämnda. Han ska även ansvara för det interna integrationsarbetet fram till årsskiftet.
Övriga affärsområdeschefer blir:
Nya Medier: Annika Söderberg (tf för Anna Settman). Kalle Jungkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare.
Tillväxtmedier: Mats Eriksson, tillika VD för holdingbolaget Tillväxtmedier.
Kvällstidningen: Affärsområdeschef ska tillsättas. Jan Helin, chefredaktör och ansvarig utgivare