Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Adeprimo ska utveckla åt Mktmedia

Publicerad: 10 oktober 2006, 06:52

Mktmedia AB köper kommunikationsbyrån Adeprimo i Östersund av Östersunds-Posten. Det betyder att Adeprimos två pappor, Bosse Svensson, vd i Mktmedia, och Göran Henriksson, vd Östersunds-Posten, låter sin skapelse ta ett nytt steg.


Adeprimo har idag 14 anställda och sitter i lokaler hos Östersund-Posten. Sedan fem år går företaget med stabil vinst. På en omsättning i fjol på 11 miljoner var resultatet 991 000, eller 8 procent.
Adeprimo arbetar med nät, tv och tryckta kampanjer. Förutom ÖP har några andra tidningar inom gamla Centertidningar varit kunder. Dock har över 60 procent av omsättningen kommit från uppdrag åt turistföretag, bland andra Skistar och schweiziska skidorten Laax.
Bosse Svensson var Adeprimos första vd när företaget startades i början av 90-talet som redskap i ett större projekt. 1997 startade Göran Henriksson om det. ÖPs webbfolk placerades där, för att man skulle kunna arbeta också åt andra. Verksamheten växte snabbt. Som mest har Adeprimo haft 19 anställda.
– Resco ville köpa företaget i början av 2000-talet för en farlig massa miljoner, men vi sa nej, berättar Göran Henriksson.
Adeprimo har spelat en viktig roll när Östersunds-Posten utvecklats till ett av branschens ledande företag.
Köpesumman är hemlig. En professionell värdering är gjord och såväl Bosse Svensson som Göran Henriksson är nöjda med en marknadsmässig uppgörelse.
Östersunds-Posten kommer fortsatt att vara kund.
– De kommer att sköta vår vardagsutveckling på nätet, säger Göran Henriksson.
Mktmedia AB arbetar med utvecklingen åt 37 tidningar i den stora Stampen-relaterade gruppen. Bland annat håller man på med en webb-tv-satsning för 4-5 tidningar. Behovet av utvecklingskraft är stor. Därför kommer Adeprimo att växa. Att det blir ett kontor i Stockholm är klart. Huvudkontoret kommer dock att vara kvar i Östersund.
– Det finns klara fördelar med det, säger Bosse Svensson. Spetskompetensen finns, och kompetensmarknaden är stabilare. Samtidigt som hyrorna är billigare.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.