Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

ABs Jan Helin vill att vi tänker Betalt och Gratis

Publicerad: 27 september 2007, 10:50

Branschdagarna: Ett nytt sätt att organisera mediehusen bjöd Jan Helin, redaktionschef på Aftonbladet på: jobba inte utifrån distributionssätt, utan de två övergripande affärsmodellerna "Betalt" och "Gratis".


Jan Helins föredrag om 360 graders-konceptet som använts i fyra kampanjer av Aftonbladet var delvis självkritiskt.
Mobbing-satsningen ”Bryr du dig?, ”Klimathotet”, ”Rädda kvinnohjärtat” och ”Mustaschkampanjen” under senaste året har varit framgångsrika, med mycket stor uppmärksamhet och ett starkt genomslag. Alla mediehusets kanaler användes, papperstidningarna Aftonbladet och Punkt SE, aftonbladet.se , TV7 och mobilen.

Men att arbeta så passar kampanjer. I övrigt tyckte Jan Helin att man får tänka på ett nygammalt sätt, att söka de grundläggande affärsmodellerna. Och han citerade en gammal rik bekant i miljardklassen: ”Den som blandar ihop debet och kredit får förr eller senare se sin affärsmodell gå sönder”.

I ett modernt mediehus är affärsmodellerna inte medieformerna, utan det som man kan ta betalt för – det som är unikt, som ingen annan kan kopiera, och det som är gratis – det som andra kan göra.
– Strunta i medieformen, om det är papper eller mobil eller webb, tänk i om man ska ta betalt eller inte.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev