Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

24nt rullar dygnet runt

Publicerad: 3 oktober 2006, 14:36

Koncernen Norrköpings Tidningar växer. I går kväll var det premiär för senaste tillskottet, den lokala tv-kanalen 24nt Television.
- Det känns jättebra. Vi har redan fått mycket respons från tittarna, säger Bo Enell, program- och teknikchef.


24nt sänder dygnet runt i 20-minutersblock varav hälften består av nyheter. Inspirationen kommer från danska Nordjyske Medier, framgångstidningen som många svenska redaktioner vallfärdat till. På en timme sänds sex minuter reklam.
– Reklamförsäljningen har gått fantastiskt bra, särskilt det nya paketet där kunden genom en kontakt kan annonsera såväl i papper, på webben som i tv, säger Bo Enell.
– Vi är slutsålda i ett antal veckor framöver.
Det finns 75 000 hushåll i Norrköping, Finspång, Söderköping och Valdemarsvik. 24nt kan ses av de 41 000 hushåll som är anslutna till kabel-tv-operatörerna Comhem, Canal Digital och Tele2Vision. Kanalen kan även ses via Norrköpings Tidningars hemsida, ett månadsabonnemang kostar 75 kronor.
24nt har också ansökt om sändningstillstånd i det digitala marknätet.
– Vi räknar med att vara inne vid årsskiftet, säger Bo Enell.
Den nya kanalen har planerats under lång tid. Kanalchefen Peder Wahlström anställdes för ett år sedan. Tio personer arbetar på heltid med sändningarna, bland annat tre videoreportrar. Redaktörer och programledare är Anna Valentinsson, tidigare redigeringschef på NT, och Fredrik Lagerqvist, med ett förflutet på Ekot och TV 4. Tanken är också att journalister från papperstidningen ska hjälpa till med inslag till nyhetssändningarna.
Kanalen har inga egna säljare, all försäljning sköts av ordinarie säljare på Norrköpings Tidningar.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.