Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

15:45 Hur ska medier tala affär med annonsörerna, Mats Edman?

Publicerad: 17 mars 2009, 12:55

Företagen som riktar sig direkt till konsumenterna är väsentligt bättre på att satsa på marknadsföring än de som handlar med företag, visar en världsomspännande McKinsey-undersökning gjord i januari. Appelbergs vd Mats Edman talar för mätning av effekt och redovisning.


Ämnen i artikeln:

Mats Edman

–    Det är en 10 000-kronorsfråga som alla brottas med.  Om vi varit inne i en helt vanlig lågkonjunktur skulle jag svara att det är viktigt att gasa på. Nu kan man ta marknadsandelar, de smarta ökar.
–    Det är det traditionella svaret. Men vi har ett annat läge. Alla minskar. Reklaminvesteringarna i nätet såväl som i traditionella medierna minskar med omkring 20 procent i januari och februari. Och vi har inte sett botten än.

Mats Edman ser en huvudorsak itll att såväl de annonserna i de traditionella medierna som de numer traditionella annonserna  på nätet – bannerannonserna – viker.

–    Dålig mätbarhet. Mediebranschen har inte behövt redovisa effekt. Man har levt med sanningen att hälften av marknadsföringen är bortkastad – och att man inte vet vilken hälft?
–    Nu kräver företagen att få veta vad man får för pengarna. Men vår bransch är underutvecklad. Man mäter och följer upp för lite.
–    Vill vi ha del av marknadsföringspengarna måste vi visa nyttan och värdet.

Mats Edman tar två exempel på konkurrens de traditionella medierna måste möta: Direktreklamen som accepterats i allt högre grad av konsumenterna och som erbjuder reklamköparen lätt mätbar effekt i butik.
–    Enkelt budskap som inte konkurrerar med många andra budskap som i en dagstidning.

Och företagen som bygger sin egen kanal på nätet, med ett allt mer kvalificerat innehåll.

– Så  mitt svar till din första fråga är: Arbeta nära prioriterade kunder. Och mät och redovisa.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Mats Edman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News