torsdag30 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

120 miljoner förlorade på annonsmarknaden i Danmark

Publicerad: 10 september 2008, 08:16

I Danmark har platsannonserna minskat med 17 procent och fastighetsannonserna med 20 under första halvåret. Samtidigt är tryckerierna pressade.


Signaler om rejäla tapp på annonsmarknaden har kommit från USA och nu också från Danmark.

Orsaken är den försämrade konjunkturen. Till Børsen säger Jyllands-Postens vd Klaus Høeg-Hagesen att det liknar förra krisen 1999-2000.

Tappet är beräknat till motsvarande 120 miljoner svenska kronor jämfört med första halvåret i fjol.

De tuffa tiderna slår också mot tryckerierna. Gratistidningarnas kris – Nyhedsavsien med sin upplaga kring 400 000 sex dagar i veckan försvann första september – och betaltidningarnas stora upplagetapp leder till överkapacitet och förluster.

Tryckkrisen kan få återverkningar på den sydsvenska marknaden. Danska Rotationen bygger ett nytt stortryckeri utanför Malmö, med  bland annat Skånska Dagbladet som kund.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev