Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

100 procent räckvidd Lundbergs mål

Publicerad: 6 oktober 2006, 12:42

Det går att nå hundra procent räckvidd - på papper. Det var Göran Lundbergs omtumlande utspel i diskussionen om läsarkontakten under branschdagarna.


Göran Lundberg, vd och utgivare för de fem tidningarna i Ingress Media, har radikala tankar om hur den traditionella  morgontidningen ska utvecklas. Genom att öppna tidningen för den som vill använda dess ytor för information och genom att mycket tydligare än idag hjälpa läsarna att navigera – och läsa av materialen – ska en dagstidning i sin lokala terräng i stort sett kunna nå alla.
Resonemanget överraskade de andra i panelen, Anna Körnung, redaktionschef på nya gratistidningen Punkt SE och Ola Stenberg, VG Net.
– Fantastiskt om det går, sa Ola Stenberg. Men jag tror det inte.
Göran Lundberg betonade att det var på en lokal marknad, inte en storstadsmarknad som de andra två i panelen verkar på.
Tidningarna i Ingress Media, Sala Allehanda, Bärgslagsbladet/AT, Fagersta-Posten och Avesta-Tidning, bjuder in läsarna att dels skriva insändare, dels bidra med material under vinjetten ”Från/läsare,näringsliv och samhälle”. Materialen är tydligt markerade i tidningarna. En särskild internlänk i menyn kallad E-verkstaden leder till ett formulär där artikeln skrivs in.
ANDERS AHLBERG
Fakta: Sala Allehanda
År    Upplaga   Hushållstäckning
2001 8997        58,7
2002 9195        59,9
2003 9401        61
2004 9296        60,2
2005 9242        60,1
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.